| Název | Malba |
|---|---|
| Datování | 1957 |
| Způsob nabytí | 1967 dědictví |
| Inventární číslo | O 11504 |
| Tematický celek | Umění po roce 1939 |
| Sbírka | Sbírka umění po roce 1945 |
| Druh uměleckého díla | obraz |
| Značeno | Balcar 57 |
| Rozměry |
dílo: výška 49 cm / šířka 69 cm
|
| Materiál | |
| Technika | |
| Literatura |
Po polovině 50. let prošla tvorba Jiřího Balcara radikální proměnou. Původní, spíše kresebný styl portrétů, krajinných vedut i žánrových kreseb se nově stočil k abstrakci. Impulsem i oporou pro něj byla výstava děl Jana Kotíka v Galerii Československého spisovatele v roce 1957. Jednalo se o první veřejnou výstavu abstraktního umění po roce 1948. Na dobovou diskusi o vztahu abstrakce a realistického umění Balcar reagoval tvrzením, že jeho malby skutečnost už nenapodobují, ale vytvářejí. Podobně jako návštěva Expa ’58 v Bruselu byl pro Balcara zásadní pobyt v Paříži. Díky možnosti zahraničních cest Balcar postupně rozvinul abstrakci na redukovanou, lineární, rytmizovanou síť a lettristický přístup, odvozený z estetiky psaného textu. Balcar se vedle malby a grafiky taktéž dlouhodobě věnoval užité grafice.
Eva Skopalová 2023