Název | Velké jídlo |
---|---|
Datování | 1951 – 1956 |
Způsob nabytí | 1964 převod |
Inventární číslo | O 11059 |
Tematický celek | Umění po roce 1939 |
Sbírka | Sbírka umění po roce 1945 |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | 1.X.51-28.IV.56-Medek |
Rozměry |
dílo: výška 130 cm / šířka 161 cm
rám: výška 133 cm / šířka 164 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Mikuláš Medek navázal na generaci surrealistů. Velké jídlo už však spadá do období, kdy se od tvorby Toyen a dalších, kteří jej inspirovali, odpoutal. Existenciálním vyjádřením světa se pro něj stala lidská postava. Medek se v polovině 50. let opakovaně vracel k motivu jídla jako projevu násilí. Ve Velkém jídle postavil Medek diváka do absurdní pozice, kdy se jako účastník hostiny (tedy spolupachatel) dívá přes prázdný stůl na matku, jež s přivřenýma očima okusuje maso z kuřecího skeletu. Po stranách sedí chlapec a dívka, kteří se přetahují o symbolickou kost-šipku. Malířská poloha prostoupená agresí je pro Medkovu tvorbu typická až do konce 50. let. Tehdy došlo k zásadní proměně jeho díla, kdy začal pracovat na preparovaných obrazech, v nichž se zabývá především hmotou povrchu díla a beztvarostí figury, kterou zcela abstrahuje v nánosu hmoty.
Eva Skopalová 2023