Název | Milenci v krajině |
---|---|
Datování | 1952 |
Způsob nabytí | 1968 dar |
Inventární číslo | O 11728 |
Tematický celek | Umění po roce 1939 |
Sbírka | Sbírka moderního umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | F. Leger 52 |
Rozměry |
dílo: výška 92 cm / šířka 72 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Teoretik Jiří Padrta referoval na stránkách časopisu Výtvarná práce o díle Fernanda Légera, francouzského malíře rozvíjejícího kubismus. Zabýval se jeho malbami a především retrospektivní výstavou v Muzeu dekorativních umění v pařížském Louvru, která se konala krátce po malířově smrti. Jeho dílo bylo režimem přijímáno ambivalentně, přesto v roce 1956 vyšlo ohlédnutí za jeho prací. Pro socialistickou ideologii byly ve výsledku důležitější politické projevy umělce než forma jeho díla. Léger sám navštívil Prahu při příležitosti celostátní spartakiády v roce 1955. V díle Milenci se obrátil k prostému projevu lidství, tolik typickému pro jeho pozdní tvorbu. Zcela v něm osamostatnil barvu od zobrazeného námětu. Padrta, jenž podnítil diskusi o abstraktním umění, pobýval právě v roce 1956 na tříměsíčním stipendiu ve Francii. Ve Výtvarné práci vyšla vedle jeho eseje i doprovodná reprodukce: přípravná kompozice k dílu Milenci, které se dostalo darem do Národní galerie až v roce 1968. Černobílá reprodukce v tisku však postrádala abstraktní osvobozenou barevnost, která byla v Légerově pozdní tvorbě velmi inspirativní.
Eva Skopalová 2023