Název | Šedá hlava (Dora Maar) |
---|---|
Datování | 1941 |
Způsob nabytí | 1962 převod |
Inventární číslo | O 9197 |
Tematický celek | Umění po roce 1939 |
Sbírka | Sbírka moderního umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | Picasso |
Rozměry |
dílo: výška 55 cm / šířka 38 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
V době vypuknutí španělské občanské války v roce 1936 pobýval Pablo Picasso ve Francii, kde zůstal i po začátku druhé světové války. Když byla v roce 1937 Němci vybombardována baskická vesnice Guernica, Picasso začal pracovat na rozměrném plátně připomínajícím tragickou událost. Tíseň doby se dostala i do série Picassových portrétů francouzské fotografky a malířky Dory Maar, které začal vytvářet od poloviny 30. let. Obraz Šedá hlava byl vystaven na první mezinárodní poválečné výstavě v Praze v roce 1946. Výstavu Umění republikánského Španělska v pražském Mánesu uspořádal výbor v čele s Adolfem Hoffmeisterem, který se sám podílel na výběru uměleckých děl spolu s Františkem Grossem, Josefem Šímou a dalšími. Výstava měla pro poválečné Československo symbolický význam. Události roku 1936 ve Španělsku u nás vyvolaly vlnu solidarity, s bojem proti fašismu se totiž československá společnost dokázala snadno ztotožnit, jelikož se sama obávala sílícího nacismu v sousedním státě. Na rozdíl od denacifikovaného Československa po roce 1945 se však Španělsko i nadále vyrovnávalo s fašistickým Frankovým režimem. Pražská výstava se proto nevyhnula tomuto politickému rozměru. Byla tak symbolickou podporou a nadějí na obnovení demokracie v Evropě. Mimo Picassa zde vystavovali i další členové takzvané pařížské školy, tedy umělci, kteří zůstali za druhé světové války a po ní ve francouzském exilu. Dílo Šedá hlava zakoupil spolu s dalšími sedmi vystavenými plátny do soukromé sbírky brněnský architekt Václav Dvořák, jehož podnik byl po roce 1948 znárodněn.
Eva Skopalová 2023