Pavučiny

(1919 – 2000)
Název Pavučiny
Datování 1944
Způsob nabytí 1963 dar
Inventární číslo O 9642
Tematický celek Umění po roce 1939
Sbírka Sbírka umění po roce 1945
Druh uměleckého díla obraz
Značeno vpravo dole: Istler 44.
Rozměry
dílo: výška 55 cm / šířka 80 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Kříž 1989
    Jan Kříž, Josef Istler: obrazy, grafika (kat. výst.), Oblastní galerie Liberec – Galerie výtvarného umění Cheb – Oblastní galerie Karlovy Vary, Liberec 1989
  • Mladičová 2016
    Iva Mladičová, Josef Istler (kat. výst.), Muzeum Kampa, Praha 2016

Spisovatel Ludvík Kundera označil dílo Josefa Istlera za umění, které civilizaci neoslavuje, ale odhaluje její smutnou a melancholickou stránku. Istler studoval soukromě v Jugoslávii. Po návratu do Prahy v roce 1941 jej navštívila v ateliéru malířka Toyen s teoretikem a umělcem Karlem Teigem. Toto setkání pak ovlivnilo jeho budoucí směřování. Jeho sympatie k českým surrealistům se promítla i do jeho působení ve Skupině Ra. Skupina se přihlásila k lyrickým hodnotám v rozvrácené době, umělci tak často své romantické imaginace lásky a naděje vyjadřovali velmi expresivní formou. Istler vstoupil na uměleckou scénu za protektorátu a jeho dílo si i v pozdějších letech uchovalo velmi chmurnou atmosféru doby. Obrazy prostupují fantomy, ostré skály a umírající příroda. V letech 1944 a 1945 pracoval na cyklech Pavučin a Bažin. Rozvíjí v nich abstrakce, které jsou oproti námětům předchozí generace surrealistů dekadentnější. Všeobecný rozklad, ruiny i lidské přízraky vypovídají o odlidštění světa. Podobně jako umělcům ve Skupině 42 bylo Istlerovi vlastní hledání místa člověka ve světě, který mu připadal cizí a pro život nepřátelský. Řada jeho děl z této doby se sama ocitla doslova v ruinách, a to během náletu na Prahu v únoru 1945, kdy jedna z bomb zasáhla i jeho byt v Resslově ulici.

Eva Skopalová 2023