Štědrovečerní noc

(1887 – 1957)
Název Štědrovečerní noc
Datování 1936
Způsob nabytí 1973 koupě
Inventární číslo O 13027
Tematický celek Umění po roce 1939
Sbírka Sbírka moderního umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno Jos. Lada 36
Rozměry
dílo: výška 38 cm / šířka 57 cm
rám: výška 59 cm / šířka 78 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Formánek 1981
    Václav Formánek, Josef Lada, 1981
  • Kotalík 1977
    Jiří Kotalík (ed.), Josef Lada: výběr z malířského díla (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1977
  • Kotalík 1987
    Jiří Kotalík (ed.), Josef Lada dětem (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1987
  • Pečinková 1998
    Pavla Pečinková, Josef Lada, 1998
  • Pečinková 2007
    Pavla Pečinková, Josef Lada (kat. výst.), Obecní dům Praha, Praha 2007
  • Pečírka 1955
    Jaromír Pečírka, Národní umělec Josef Lada, Praha 1955

Téma pohádky mělo zvláštní význam ve tvorbě Josefa Lady, ilustrátora a malíře. Jeho první práce s pohádkovými motivy se objevují kolem roku 1900, svou formou dobře zapadají do dobového zájmu o folklor. Postupně se však Lada vzdaluje původním stylizovaným předlohám a rozvíjí svůj osobitý, kouzelný svět obrazů českého venkova. Ladovo dílo bylo po roce 1948 neopodstatněně bagatelizováno. Byl kanonizován jakožto protagonista lidového realismu, jeho tvorba však představuje svébytnou verzi meziválečné avantgardy. V roce 1928 zaujal německé umělecké publikum svou kritickou groteskou natolik, že mohl už o dva roky později uskutečnit samostatnou výstavu v Berlíně. V jeho pohádkových motivech můžeme nalézt i silné alegorie doby. Lada ve svých dílech od 30. let a zejména v letech čtyřicátých rozvíjel téma noci, která byla jak idylickou krajinou, tak místem nevědomí. Hledal ve tmách zřícenin hradů slovanské mytické bytosti, lesní víly a u rybníků vodníky. Převládající tmu v jeho výjevech je možné číst v metaforickém významu smrákání nad osudem Evropy. Štědrovečerní noc vznikla v době prohlubující se hospodářské krize, ponocný svolávající na půlnoční mši symbolizoval semknutou společnost a přetrvávající naději. Socha sv. Jana Nepomuckého, neodmyslitelně spjatá s českým venkovem, zde zpřítomňuje patrona české země v době nejtemnější. Lada tak ve svých dílech zachycoval každodennost, která svou jednoduchostí přináší i komplexní výpověď o atmosféře doby.

Eva Skopalová 2023