Název | Štědrovečerní noc |
---|---|
Datování | 1936 |
Způsob nabytí | 1973 koupě |
Inventární číslo | O 13027 |
Tematický celek | Umění po roce 1939 |
Sbírka | Sbírka moderního umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | Jos. Lada 36 |
Rozměry |
dílo: výška 38 cm / šířka 57 cm
rám: výška 59 cm / šířka 78 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Téma pohádky mělo zvláštní význam ve tvorbě Josefa Lady, ilustrátora a malíře. Jeho první práce s pohádkovými motivy se objevují kolem roku 1900, svou formou dobře zapadají do dobového zájmu o folklor. Postupně se však Lada vzdaluje původním stylizovaným předlohám a rozvíjí svůj osobitý, kouzelný svět obrazů českého venkova. Ladovo dílo bylo po roce 1948 neopodstatněně bagatelizováno. Byl kanonizován jakožto protagonista lidového realismu, jeho tvorba však představuje svébytnou verzi meziválečné avantgardy. V roce 1928 zaujal německé umělecké publikum svou kritickou groteskou natolik, že mohl už o dva roky později uskutečnit samostatnou výstavu v Berlíně. V jeho pohádkových motivech můžeme nalézt i silné alegorie doby. Lada ve svých dílech od 30. let a zejména v letech čtyřicátých rozvíjel téma noci, která byla jak idylickou krajinou, tak místem nevědomí. Hledal ve tmách zřícenin hradů slovanské mytické bytosti, lesní víly a u rybníků vodníky. Převládající tmu v jeho výjevech je možné číst v metaforickém významu smrákání nad osudem Evropy. Štědrovečerní noc vznikla v době prohlubující se hospodářské krize, ponocný svolávající na půlnoční mši symbolizoval semknutou společnost a přetrvávající naději. Socha sv. Jana Nepomuckého, neodmyslitelně spjatá s českým venkovem, zde zpřítomňuje patrona české země v době nejtemnější. Lada tak ve svých dílech zachycoval každodennost, která svou jednoduchostí přináší i komplexní výpověď o atmosféře doby.
Eva Skopalová 2023