Italská horská krajina

Název Italská horská krajina
Místo vzniku Francie
Datování 1660–1670
Provenience nejpozději 1826 ve sbírce hraběte Moritze Friese; před 1843 ve sbírce Josefa Hosera
Způsob nabytí daroval Josef Hoser, 1843
Inventární číslo O 150
Katalogové číslo 31
Tematický celek Francouzské malířství 16.-19. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno na zadní straně napínacího rámu: papírové štítky s čísly H. S 43 (Hoserova sbírka) a OP 291 (Státní sbírka starého umění)
Rozměry
výška 54 cm / šířka 65 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • KRAMÁŘ 1936, č. 288
    Vincenc Kramář, Stručný průvodce obrazárnou Společnosti vlasteneckých přátel umění v Čechách, Praha 1936.
  • Kat. NG 1949, 54, č. 353
    Jaroslav Pešina – Jiří Mašín, [kat.] Národní galerie v Praze. Sbírka starého umění. Praha 1949.
  • Kat. NG 1955, 55, č. 348
    Jaroslav Pešina – Jiří Mašín, [kat.] Národní galerie v Praze. Sbírka starého umění. Praha 1955.
  • Kat. NG 1960, 53, č. 367
    Jaroslav Pešina – Jiří Mašín, [kat.] Národní galerie v Praze. Sbírka starého umění. Praha 1960.
  • Verzeichnis 1856, 57, č. k. 43
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1856.
  • Verzeichnis 1867, 57, č. k. 43
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1867.
  • Verzeichnis 1872, 58, č. k. 71
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1872.
  • Barvitius 1889, 149, č. k. 467
    Vojtěch Barvitius, Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1889 (německé vyd. Praha 1889).
  • Bergner 1912, 123, č. k. 410
    Paul Bergner, Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1912 (německé vyd. Praha 1912), (Cranach – škola)
  • Blažíček 1959, 371
    Oldřich J. Blažíček, La peinture française du XVIIe et du XVIIIe siècle dans les collections tchécoslovaques, Relations Artistiques entre la France et les autres pays depuis le haut Moyen-Age jusqu´à la fin du XIXe siècle. Actes du XIXe Congrès International d´Histoire de l´Art, Paris 8–13 Septembre 1958, Paris 1959.
  • Jandlová Sošková 2023, č. k. 31
    Martina Jandlová Sošková, French Paintings from the 16th to the 19th Century. Illustrated Summary Catalogue, National Gallery in Prague 2023.
  • Kramář 1938, č. 352
    V. Kramář, Stručný průvodce Státní sbírkou starého umění, Praha 1938.
  • Matějček 1913, 137–138
    Antonín Matějček, Galerie v Rudolfině, Zlatoroh, sbírka ilustrovaných monografií, SVU Mánes, Praha 1913.
  • Bertuchs 1808, 141
    Karl Bertuchs, Bemerkungen auf einer Reise aus Thüringen an Wien im Winter 1805 bis 1806, Weimar 1808.
  • Pezzl 1816
    Johann Pezzl, Beschreibung der hapt und Rezidenz Stadt Wien, Wien 1816.
  • Hoser 1838, 9
    [Josef K. E. Hoser], Alphabetischer Verzeichniss der in der H...schen Privat- Gemählde-Sammlung zu Wien, Alservorstadt, Währingerstraße No. 298 enthaltenen Kunstwerke der deutschen und niederländischen Schulen, Wien 1838.
  • Hoser 1844, 15
    Josef Hoser, Verzeichniss der im Galerie-Gebäude der Gesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag aufgestellten Hoserschen Gemälde-Sammmlung, Prag 1844.
  • Hoser 1846, 106−106, 185, 188, 197, 202
    Josef Hoser, Catalogue raisonné oder beschreibendes Verzeichniss der in Galleriegebäude der Gesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag ausgestellten Hoser´schen Gemälde-Sammlung, Prag 1846.
  • Frimmel 1911, 178
    Theodor von Frimmel, Zur Geschichte der Hoserschen Gemäldesammlung in Wien und Prag, Beilage der Blätter für Gemäldekunde I, 1905−1910, VI. Lieferung, Mai 1911, s. 176−180.

V textu Théodora Frimmela o umělecké sbírce hraběte Moritze de Friese (Frimmel 1913, s. 408–438) jsou citovány starší reference o některých obrazech sbírky včetně inv. č. O 150, který byl v minulosti považován např. za dílo Nicolase Poussina nebo Francisqua Milleta. Carl Heinrich Rahl podle obrazu provedl v roce 1807 lept (Sbírka grafiky a kresby NG, inv. č. R 2175), u něhož je zajímavé, že nezachycuje dílo v původním stavu, ale poté, co již byl jeho formát ze tří stran zvětšen. Rentoaláž na větší plátno, přímo na něž byl zároveň obraz při okrajích domalován, je tedy staršího data než grafický přepis kompozice z roku 1807. Důvody této úpravy nejsou zřejmé, ale lze předpokládat, že byly motivovány snahou o vytvoření díla konkrétních rozměrů, pravděpodobně proto, aby vyhovovaly jeho tehdejšímu využití v rámci konkrétní prezentace. Malba vyobrazuje dva rybáře s košem na ryby, chlapce a ženu nesoucí na hlavě koš s prádlem, jak stoupají od řeky pod vodopádem. Krajina pravděpodobně evokuje vodopád v Tivoli. Obraz rozvrhem své kompozice, modelací figur i jejich typologií potvrzuje souvislost obrazu s tvorbou Francisque Milleta, respektive s jeho tvorbou v době, kdy se jako malíř etabloval v Paříži po 1660. Kopíroval zde díla Nicolase Poussina (1594–1665) či Gasparda Dugheta (1615–1675), z jejichž tvorby též převzal motivy charakteristické pro italizující krajinomalbu, ať již šlo o prvky antikizující architektury, či jižní vegetace (srov. např. Vodopády v Tivoli, London, The Wallace Collection, inv. č. P 139). Dnes viditelná kvalita malby nicméně vzbuzuje otázky, je však viditelně ovlivněna pozdějšími zásahy a úpravami, zejména těmi spojenými se změnou formátu a vizuálním scelením původní a doplněné části obrazu. Nezaměnitelný malířský rukopis, zejména fyziognomie figur, i výstavba kompozice a způsob provedení vegetace hovoří i přes problematické malířské provedení ve prospěch atribuce Francisque Milletovi. Obraz je možné přiblížit Krajině s Regulem vracejícím se do Kartága (Birmingham, City Museum and Art Gallery) nebo s Krajinou s pastýřským výjevem (Paris, Musée du Louvre, inv. č. M. I. 165) ze stejného časového období.

Martina Jandlová Sošková 2023