Název | Italská horská krajina |
---|---|
Místo vzniku | Francie |
Datování | 1660–1670 |
Provenience | nejpozději 1826 ve sbírce hraběte Moritze Friese; před 1843 ve sbírce Josefa Hosera |
Způsob nabytí | daroval Josef Hoser, 1843 |
Inventární číslo | O 150 |
Katalogové číslo | 31 |
Tematický celek | Francouzské malířství 16.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | na zadní straně napínacího rámu: papírové štítky s čísly H. S 43 (Hoserova sbírka) a OP 291 (Státní sbírka starého umění) |
Rozměry |
výška 54 cm / šířka 65 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
V textu Théodora Frimmela o umělecké sbírce hraběte Moritze de Friese (Frimmel 1913, s. 408–438) jsou citovány starší reference o některých obrazech sbírky včetně inv. č. O 150, který byl v minulosti považován např. za dílo Nicolase Poussina nebo Francisqua Milleta. Carl Heinrich Rahl podle obrazu provedl v roce 1807 lept (Sbírka grafiky a kresby NG, inv. č. R 2175), u něhož je zajímavé, že nezachycuje dílo v původním stavu, ale poté, co již byl jeho formát ze tří stran zvětšen. Rentoaláž na větší plátno, přímo na něž byl zároveň obraz při okrajích domalován, je tedy staršího data než grafický přepis kompozice z roku 1807. Důvody této úpravy nejsou zřejmé, ale lze předpokládat, že byly motivovány snahou o vytvoření díla konkrétních rozměrů, pravděpodobně proto, aby vyhovovaly jeho tehdejšímu využití v rámci konkrétní prezentace. Malba vyobrazuje dva rybáře s košem na ryby, chlapce a ženu nesoucí na hlavě koš s prádlem, jak stoupají od řeky pod vodopádem. Krajina pravděpodobně evokuje vodopád v Tivoli. Obraz rozvrhem své kompozice, modelací figur i jejich typologií potvrzuje souvislost obrazu s tvorbou Francisque Milleta, respektive s jeho tvorbou v době, kdy se jako malíř etabloval v Paříži po 1660. Kopíroval zde díla Nicolase Poussina (1594–1665) či Gasparda Dugheta (1615–1675), z jejichž tvorby též převzal motivy charakteristické pro italizující krajinomalbu, ať již šlo o prvky antikizující architektury, či jižní vegetace (srov. např. Vodopády v Tivoli, London, The Wallace Collection, inv. č. P 139). Dnes viditelná kvalita malby nicméně vzbuzuje otázky, je však viditelně ovlivněna pozdějšími zásahy a úpravami, zejména těmi spojenými se změnou formátu a vizuálním scelením původní a doplněné části obrazu. Nezaměnitelný malířský rukopis, zejména fyziognomie figur, i výstavba kompozice a způsob provedení vegetace hovoří i přes problematické malířské provedení ve prospěch atribuce Francisque Milletovi. Obraz je možné přiblížit Krajině s Regulem vracejícím se do Kartága (Birmingham, City Museum and Art Gallery) nebo s Krajinou s pastýřským výjevem (Paris, Musée du Louvre, inv. č. M. I. 165) ze stejného časového období.
Martina Jandlová Sošková 2023