Milenci

(1910 – 1960)
Název Milenci
Datování 1943
Způsob nabytí 1990 převod
Inventární číslo O 16855
Tematický celek Umění po roce 1939
Sbírka Sbírka moderního umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno K Černý Š 43
Rozměry
dílo: výška 100 cm / šířka 92 cm
rám: výška 118 cm / šířka 110 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Lahoda 1994
    Vojtěch Lahoda, Karel Černý, Praha 1994
  • Lahoda 2003
    Vojtěch Lahoda, Karel Černý (1910–1960). Barva a existence: soupis malířského díla, Praha 2003

V roce 1936 si připomínala generace meziválečných surrealistů sté výročí úmrtí Karla Hynka Máchy. Básník byl pro ně romantickou inspirací. Tragická symbolika básně Máj zůstala podnětnou i v období protektorátu, téma lásky se však oproti předchozímu období vyhýbá erotice. Láska se stala mostem překlenujícím pocity úzkosti a odcizení. Dobová filozofie ji pojímala jako symbolické vlastnictví druhého bez jakýchkoli nároků, které je výrazem svobody v době okupace. A právě to je motiv rezonující v díle Karla Černého. Umělec vstoupil na pražskou uměleckou scénu v polovině 30. let. Samota, jež intenzivně naplňovala protektorátní společnost, byla motivem jeho děl a prostupovala i Černého osobním životem. Kvůli svému fyzickému handicapu, poškození páteře, jen těžko navazoval intimní vztahy. V roce 1942 začal pracovat na svém prvním cyklu Milenců. Tento námět v jeho díle přetrval až do umělcovy smrti v roce 1960. Poetická láska se v jeho obrazech stala cestou porozumění a způsobem intimní komunikace. Romantické útěky do objetí abstrahovaných žen i mužů doplňuje téma noci. Útočiště v temnotě bylo jak symbolem bezpečí, tak další variací na poezii Karla Hynka Máchy.

Eva Skopalová 2023