Název | Milenci |
---|---|
Datování | 1943 |
Způsob nabytí | 1990 převod |
Inventární číslo | O 16855 |
Tematický celek | Umění po roce 1939 |
Sbírka | Sbírka moderního umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | K Černý Š 43 |
Rozměry |
dílo: výška 100 cm / šířka 92 cm
rám: výška 118 cm / šířka 110 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
V roce 1936 si připomínala generace meziválečných surrealistů sté výročí úmrtí Karla Hynka Máchy. Básník byl pro ně romantickou inspirací. Tragická symbolika básně Máj zůstala podnětnou i v období protektorátu, téma lásky se však oproti předchozímu období vyhýbá erotice. Láska se stala mostem překlenujícím pocity úzkosti a odcizení. Dobová filozofie ji pojímala jako symbolické vlastnictví druhého bez jakýchkoli nároků, které je výrazem svobody v době okupace. A právě to je motiv rezonující v díle Karla Černého. Umělec vstoupil na pražskou uměleckou scénu v polovině 30. let. Samota, jež intenzivně naplňovala protektorátní společnost, byla motivem jeho děl a prostupovala i Černého osobním životem. Kvůli svému fyzickému handicapu, poškození páteře, jen těžko navazoval intimní vztahy. V roce 1942 začal pracovat na svém prvním cyklu Milenců. Tento námět v jeho díle přetrval až do umělcovy smrti v roce 1960. Poetická láska se v jeho obrazech stala cestou porozumění a způsobem intimní komunikace. Romantické útěky do objetí abstrahovaných žen i mužů doplňuje téma noci. Útočiště v temnotě bylo jak symbolem bezpečí, tak další variací na poezii Karla Hynka Máchy.
Eva Skopalová 2023