Název | Ležící ženský akt |
---|---|
Datování | datováno 1633 |
Provenience | Vojtěch Lanna; Hollareum |
Způsob nabytí | získáno převodem z Národního muzea v roce 1949 |
Inventární číslo | K 31216 |
Katalogové číslo | 10 |
Tematický celek | Kresby Václava Hollara |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Nápis | Dieses mach ich zu gutter und immerwender Gedächtnis in Cöllen, den 31 July Ao 1633. Wentzeslaus Hollar von Prag. (nápis na přilepeném listu) |
Rozměry |
výška 104 mm / šířka 171 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Mnohokrát diskutovaný ojedinělý akt v Hollarově kreslířském díle (vzácný i v díle grafickém) stále budí otázky. Datování jej klade do roku 1633, avšak je napsané na dodatečně přilepeném lístku. Spektroskopická analýza před časem ukázala, že oba listy papíru prošly jinou historií, což znamená, že byly slepeny později, a to relativizuje určení kresby, jak jsem upozornila již dříve (Kat. Praha 2007). Nicméně Hollarovo autorství je velmi pravděpodobné. Rukopis se Hollarovu velmi blíží, zejména v liniích rukou a v partii vlasů i obličeje ženy. Romantické úvahy okolo vztahu umělce k modelu však můžeme zapomenout. Asi nás nevede k odhalení Hollarovy tajemné milenky. Provedení kresby je sice detailní a citlivé, ale jistá přílišná detailnost vede k úvaze, že může jít o variantu – nebo dokonce kopii – podle některého díla například Petra Paula Rubense. Blízká je jí ženská postava z Rubensova obrazu Osvobození Andromedy, dnes v madridském Pradu. Pokud by však šlo například o kresbu podle některého díla ze sbírek hraběte z Arundelu, vznikla by mnohem později. Dataci nebo autorství však nelze měnit, dokud nenalezneme další důkaz, který by jejich úpravu podpořil.
Alena Volrábová 2020