Název | Snímání z Kříže |
---|---|
Místo vzniku | Francie |
Datování | nejdříve po 1710 |
Provenience | před 1803 ve sbírce Augusty Manderscheid-Blankenheim, která obraz zapůjčila do OSVPU (1803−1882) |
Způsob nabytí | zakoupeno od Bedřicha Wallise, 1882 |
Inventární číslo | O 56 |
Katalogové číslo | 24 |
Tematický celek | Francouzské malířství 16.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Tento obraz je jednou z verzí Le Brunovy kompozice Snímání z Kříže, jejíž originál je dnes znám pouze z leptu Franҫoise de Poilly (1622–1693), (Paříž, Bibl. nat., sign. Da 35 Fol. P. 84.). Obraz z NGP pochází ze sbírky hraběnky Augusty z Manderscheid-Blankenheimu (1744–1811), která jej zapůjčila roku 1803 do Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění, jejímž spoluzakladatelem byl její syn František Josef Šternberk (1763–1830). Obraz figuroval ve „Verzeichnis“ Obrazárny z 19. století jako Le Brunovo dílo. Již v roce 1889 jej jako originální dílo zpochybnil Jouin (s. 480), který jej považoval za dobovou kopii, též v Barvitiově katalogu z 1889 je obraz publikován jako „Charles Le Brun–způsob“. V roce 1935 pak obraz Boris Lossky připsal Eustachu Le Sueur (1616–1655). V následujících letech bylo dílo opět připisováno Charlesi Le Brunovi. Thuillier (1963) jej považoval za originál, ale připouštěl, že bez toho, že by měl možnost dílo vidět. Jennifer Montagu (1968) obraz spojila s verzí ve Victoria and Albert Museum, London (olej na plátně, 75 x 62 cm, M.2004.239) a s další verzí v Musée de Saint-Germain-en-Laye, kde je obraz dnes řazen do Charles Le Brun – škola (inv. č. 872-1-2). Montagu všechny tři tehdy známé verze považovala za možné práce Le Brunovy dílny, dost možná z ruky jednoho malíře. Zdokumentována je ještě, dnes nezvěstná verze ze sbírky Cardinala Fesche prodaná v březnu 1844 (lot 371), malba, jež se objevila v aukčním domě Drouot v Paříži 16. června 1999 (lot 87, Charles Le Brun); malba (olej na plátně, 72 × 57 cm), která prošla aukcí 23 března 2017, v Artcurial (lot 133, Charles Le Brun) a malba (olej na plátně, 75 × 62 cm) atribuovaná rovněž Charlesi Le Brunovi ze sbírky LACMA (M.2004.239). Jedna kopie z kláštera jakobínů v Paříži je pak 1795 zaznamenána také v Description Historique De la Ville De Paris od Jean-Aymar Piganiol De La Force. Všechny dnes známé verze této Le Brunovy kompozice jsou opačně stranově orientovány než lept Franҫoise de Poilly zachycující obraz, vznikly tedy pravděpodobně na základě originální malby či některé z kopií. Pravděpodobná originální Le Brunova kompozice byla ve sbírce M. Migneron v Paříži (Jean Duchesne, Musée de Peinture et de Sculpture ou recueil des principaux Tableaux, Statues et Bas-reliefs des collections publiques […], Paris 1829, VI, s. 417). Rytina obrazu z tohoto spisu nese na kameni napravo nápis: C. / LEBRUN / F. MDCLXV (1665). Toto vročení mohlo vzniknout záměnou římských číslic X a L, které by změnilo původní 1645 na 1665. Myšlenkově je Le Brunovo Snímání z Kříže zakotveno v Itálii, kde malíř strávil čtyři roky (1642–1646). Thuillier již v roce 1963 shrnul umělecké zdroje Le Brunovy kompozice: postava Panny Marie zhroucené pod křížem je citací figury Panny Marie z Ukřižování od Annibala Carracciho (1560–1609) ze sbírky markýze Giustinianiho (Berlin, Staatliche Kunstsammlungen, Gemäldegalerie), kompozice známé z rytiny Abrahama Bloemaerta. Obraz z NGP byl dosud respektovaný spolu s verzí z V&A Museum a Musea v Saint-Germain-en-Laye jako dílo Charlese Le Bruna, respektive jeho ateliéru. Pigmentová analýza však odhalila v samém podkladu malby pruskou modř, která posouvá vznik díla až po roce 1710. Nově prokázaná datace díla potvrzuje, že obraz z NGP je mladší kopií Le Brunovy známé kompozice, která však jistě mohla vzniknout na základě některé z verzí, s nimiž byla dosud spojována.
Martina Jandlová Sošková 2023