Název | Houpačka |
---|---|
Místo vzniku | Francie |
Datování | mezi 1834–1861 (?) |
Provenience | neznámá severočeská sbírka (FNO 1946) |
Způsob nabytí | získáno z Fondu národní obnovy, 1946 |
Inventární číslo | DO 4964 |
Předchozí inventární čísla | Z 2316 |
Katalogové číslo | 23 |
Tematický celek | Francouzské malířství 16.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Rozměry |
výška 54 cm / šířka 99 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Signatura díla Lebaillif odkazuje jednoznačně k dílu Alexandra Lebaillifa, žáka Franҫoise-Josepha Heima (1787–1865), formovaného též malíři Alexandrem-Denisem Abelem de Pujol (1785–1861) a Franҫoisem Bouchotem (1800–1842), pod jejichž vedením pracoval Lebaillif ve Fontainebleau či ve Versailles nebo na nástropních dekoracích v Louvru. V letech 1834 až 1861 pak tento malíř vystavoval v pařížských salonech. Těžiště jeho tvorby spočívalo v portrétu (Van Wijland, s. 264). Několik z Lebaillifových známých děl však nasvědčuje též jeho inklinaci k žánrovým námětům: protějšky Lekce hudby a Hra v karty byly prodány v aukčním domě Drouot-Richelieu v Paříži (25. 3. 2002, lot 63). Nejlepším srovnáním, včetně signatury, je pak drobný obrázek The Galant Scene, dílo, které prošlo aukcí Hôtel des ventes de Montpellier Languedoc (27. 6. 2020, lot 50). Tento obraz představuje galantní dostaveníčko na lavičce. Volný malířský rukopis, barevnost i typologie figur tohoto obrázku jsou obrazu z NGP blízké. Kompozice pražského obrázku je inspirována dílem Antoina Watteaua a Jeana-Baptisty Patera. Houpačka je takřka citací galantní dvojice z rytiny Les Agréements de lʼété Franҫoise Joullaina, jež vznikla podle malby Antoine Watteaua. Celek kompozice se pak ještě úžeji pojí k obrazu Jeana-Baptista Patera Houpačka (Cambridge, Fitzwilliam Museum, inv. č. PD.22-1977). Lebaillifova malba z NGP rozšiřuje dosud nepočetný soubor známých děl tohoto malíře a je dalším příkladem dozvuku Watteauovy tvorby v 19. století.
Martina Jandlová Sošková 2023