L´Espagnolette

Název L´Espagnolette
Místo vzniku Francie
Datování po 1731
Provenience před 1913 ve sbírce Eudarda von Daubek
Způsob nabytí odkázáno Eduardem von Daubek
Inventární číslo O 1149
Katalogové číslo 21
Tematický celek Francouzské malířství 16.-19. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno rubová strana: papírový štítek s číslem OSVPU EC 2749; papírový štítek s číslem Státní sbírky starého umění OP 1472

Tato kompozice je známa z několika provedení. Originální signovaná a datovaná verze (1731) je součástí sbírky v Karlsruhe (olej na plátně, 80 × 64 cm, Karlsruhe, Kunsthalle, inv. č. 477). Další replika je uložena v Musée Calvet v Avignonu (olej na plátně, 72,5 × 59 cm, inv. č. 832.2.12). Třetí replika (olej na plátně, 74 × 59 cm) je součástí sbírek v petrohradské Ermitáži (olej na plátně, 74 × 59 cm, inv. č. 1125), datována je opět do doby kolem roku 1730. Tři výše uvedená díla spojuje kvalita provedení, projevující se zejména v portrétní charakteristice tváře každého z uvedených obrazů. Obraz z NGP je malbou energického rukopisu. Pozice figury i její sebejistý pohyb jsou jednoznačně rozvrženy. Modelace tváře ve vysokých barevných pastách se shoduje s provedením signované verze z Karlsruhe, stejně tak jako modelace vycizelovaného okruží a volná malba šatu Espagnolette. Přestože obraz z NGP je dílem „spotřební“ kvality, jistota v jeho modelaci i rychlost a samozřejmost v provedení celé řady detailů je nedovoluje odsunout mezi kopie. Mezi dalšími známými replikami či kopiemi je třeba zmínit verzi z Musée Leblanc-Duvernoy v Auxerre, která je zde vedena jako Portrét markýzy de la Salle (olej na plátně, 73 × 58,2 cm) a atribuována Alexisi Grimouovi (Cat. Auxerre 1984, s. 21, č. k. 24); dále také provedení (olej na plátně, 72 × 59 cm) z Musée des Augustins, Toulouse, nebo verzi (olej na plátně, 65 × 53,5 cm) z Galerie Virginie Pitchal in Paris (November–December 1999). V Kunstmuseum v Basileji je pak verze klasifikovaná jako kopie zabírající pouze hlavu Espagnolette (inv. č. 264), která je svým kresebným provedením blízká malbě z NGP. Espagnolettes byly stylizovanými vyobrazeními vytvářenými v duchu tronie, tedy charakterních postav s portrétními rysy, jež ale nevznikaly jako konkrétní portréty, protože byly malovány podle profesionálních modelů, a které mají kořeny v holandské malbě 17. století, primárně v díle Rembrandta van Rijn (1606–1669). Grimouxovy figury lze přiblížit dílu Rembrandtových žáků (Gerrit Dou, Salomon Koninck, Govert Flinck), jejichž díla byla často považována za Rembrandtovy originály. Vyobrazování à l՚Espagnole však bylo ve Francii na přelomu 17. a 18. století ovlivňováno též podobou kostýmů určených pro maškarády a bály, jež již byly úzce spjaty s portréty typu tzv. portrait historié. Spjaty byly též se soudobou divadelní produkcí, kde byla Espagnolette důležitou figurou. V roce 1740 vytvořil Franҫois-Bernard Lépicié (1698–1755) grafickou verzi Grimouovy malby, která se velmi pravděpodobně stala předlohou dalších kopií oblíbené kompozice. Kresba vztahující se k Espagnolette byla pod názvem La Marquise de la Salle nabízena v aukční síni Erik Coatalem v Paříži (15. 3.–19. 4. 2005).

Martina Jandlová Sošková 2023