Název | Papež Pius VI. doprovází švédského krále Gustava III. při návštěvě vatikánských muzeí |
---|---|
Místo vzniku | Francie |
Datování | 1786 |
Provenience | 1786–1798 sbírka papeže Pia VI.; 1798–1801 kořist císařské armády v Itálii; sbírky císaře Františka II., Vídeň; od 1802 zapůjčeno do OSVPU |
Způsob nabytí | získáno ze Sbírky Pražského hradu, 1960 |
Inventární číslo | O 9025 |
Předchozí inventární čísla | DO 63 |
Katalogové číslo | 17 |
Tematický celek | Francouzské malířství 16.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Rozměry |
výška 162 cm / šířka 259 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Scéna z Pio-klementinského muzea je pozměněnou replikou malby, kterou Gagneraux namaloval pro Gustava III. a jež je uložena v Nationalmuseum ve Stockholmu. Zachycuje setkání švédského krále s papežem během Gustavovy návštěvy vatikánského muzea. Setkání se mělo odehrát 1. ledna 1784 v rámci cesty, kterou Gustav III. inkognito podnikl po Itálii; v květnu toho roku pak Gustav III. plátno u mladého malíře objednal. Asi o osm měsíců později bylo dílo hotovo. Ještě před jeho odvozem do Švédska vzbudila malba zájem Pia VI., který si objednal její repliku. Tato signovaná a do následujícího roku datovaná varianta stockholmské kompozice padla v letech 1798−1801 do rukou císařské armády v Itálii. Ze sbírky Františka II. pak bylo plátno převezeno na Pražský hrad, odkud bylo zapůjčeno (1802) do tehdejší Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění (předchůdkyně Národní galerie v Praze). Scéna je zasazena do sálů vatikánského muzea inspirovaných Sala delle Muse s průhledem do Sala Rotonda. Zatímco si švédský král se svým doprovodem prohlížel nově zpřístupněné sály muzea, měl se k němu připojit papež v doprovodu kněží, který právě vycházel ze mše a který posléze Gustavu III. ukázal sály muzea i knihovnu. Reprezentativnost výjevu podtrhují vyobrazené plastiky, které patří k nejcennějším dílům muzea, např. kopie Feidiovy Amazonky, Apollón Belvederský nebo Ganymédes. Většinu mužů z panovníkova i papežova doprovodu lze identifikovat. Vlastní srovnání jednotlivých portrétovaných osob na obou obrazech přináší několik změn, za nimiž stáli velmi pravděpodobně osobnosti objednavatelů obou obrazů. Osa obrazu vede přesně mezi oběma vládci, což potvrzuje rovnost obou mužů. Papežova, tedy nyní pražská verze podobizny ale zobrazuje papeže přece jen nepatrně vyšší postavy a viditelně staršího v porovnání s pojetím jeho postavy na stockholmské podobizně. Na švédské verzi je pak Gustav III. vyobrazen z profilu, jak hledí přímo na papeže, zatímco na papežově obraze je vyobrazen ve tříčtvrtečním profilu, jak vyhlíží, obdobně jako papež, ven z obrazu. Na pražském obraze však v několika případech nejsou zobrazeny tytéž osobnosti jako na švédské verzi. Po papežově pravici se na stockholmské malbě nachází figura mladíka nesoucího kříž, zatímco na pražské verzi je nosič kříže starší a mohl by představovat kardinála Franҫoise-Joachima de Pierre de Bernise (Laveissière 1983). Kardinál de Bernis byl prostředníkem objednávky repliky portrétu pro papeže, což mohlo být důvodem umístění jeho portrétu ve verzi pro papeže. V popředí po papežově pravici je pak jeho synovec Romualdo Braschi Onesti. Za jeho pravým ramenem není na Gustavově verzi vyobrazen nikdo. Na Piově obraze je pak postava mladého muže, kterou Boris Lossky a později Brigitte Sandström identifikovali jako Bénigna Gagnerauxe, který svůj autoportrét na švédské verzi umístil do společnosti sochaře Johana Tobiase Sergela a rytce Francesca Piranesiho, zcela vpravo. Piatrangelli (1987, s. 55–62) však upozornil, že jde o druhého papežova synovce jménem Luigi Braschi Onesti (1745–1816), zde ve funkci majordoma. Gagnerauxe bychom měli i na papežově verzi hledat ve společenství Piranesiho a Sergela, jen namísto z boku se malíř, má-li to být on, jak předpokládáme, v tomto případě zpodobnil zezadu. Nakonec se zastavme u malířského zpracování papežské verze podobizny. IRR odhalila podkresbu, překreslenou, jak již bylo zmíněno, nejpravděpodobněji z pauzy. Nalezneme zde i dílčí posuny v kresbě. Stockholmská podobizna je v malbě volnější, to však vzhledem k tomu, že pražská vznikla jako druhá v pořadí, není nelogické.
Martina Jandlová Sošková 2023