Krajina v bouři se skalním obloukem a figurami

Název Krajina v bouři se skalním obloukem a figurami
Místo vzniku Francie
Datování kolem 1670
Provenience sbírka hraběte Františka Antonína Berky z Dubé, před 1706 (po 1670); nostická sbírka (doloženo 1706–1945)
Způsob nabytí získáno z nostické sbírky, 1945
Inventární číslo DO 4248
Katalogové číslo 15
Tematický celek Francouzské malířství 16.-19. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno na zadní straně plátna: červenou barvou napsané číslo nostické sbírky N 84

Z inventářů, které nedokumentují dughetovské obrazy s větší přesností, můžeme zastoupení obrazu ve sbírce hraběte Berky z Dubé již na konci 17. století pouze předpokládat, dle inventáře z roku 1692 („4 paësi del Caspar Poussin) – prokazatelně lze toto dílo vysledovat až od roku 1765 ve sbírce hraběte Nostitze. Boisclair tuto Bouři, inv. č. DO 4248, stejně jako velkou Bouři, DO 4364, datovala na konec 50. let 17. století. Zjištění Kelly Galvagni o koupi obrazu inv. č. DO 4364 hrabětem Berkou však potvrzuje jeho pozdní datování (č. k. 14) a do stejného časového období je možno zařadit též Bouři, inv. č. DO 4248. Srovnání malířského i kompozičního zpracování obou děl odpovídá intencím této teze. Oba obrazy shodným způsobem organizují jednotlivé plány obrazu. Za diagonálou skalní brány se u inv. č. DO 4248 otevírá průhled kompozicí k horizontu obrazu. Nejprve vidíme skály se zbytky hradu (?), kde, zdá se, plane požár. Zcela v pozadí jsou pak tence vrstveny jednotlivé plány se vzdálenými městy či vesnicemi, a to naprosto shodným způsobem jako na Bouři, inv. č. DO 4364. Obdobně blízkým způsobem je provedena vegetace, shoduje se zejména způsob provedení stromů. Pro Dughetovu pozdní tvorbu jsou typické tenké, řídce olistěné stromy, které najdeme též na obou k sobě přibližovaných Bouřích. Obraz inv. č. DO 4248 je možné srovnat s Krajinou se skalním obloukem (Carnegie Museum of Art). Obdobnou kompozici rovněž podobných rozměrů (74 × 98 cm) se skalním obloukem, k němuž se uchylují postavy před bouří, najdeme na obraze Hurikán z roku 1667 (Museo del Prado, inv. č. 900). Při hledání dalších ekvivalentů pro tuto kompozici je možné poukázat na obrazy z National Gallery, London, inv. č. NG 98 a NG 36). Obrazy Imaginární krajiny s architekturou v Tivoli (NG 98) i Krajiny s bouří (NG 36) zobrazují poutníky na cestě modelované jasně definovanými tahy štětce ve stavbě figur a podřizují obdobně jako obraz z NGP (DO 4248) celou kompozici výrazné diagonále. Podle obrazu vznikla v roce 1835 rytina, kterou vytvořil Adolf Heydeck (1787–1856), (Hamburger Kunsthalle, Bibliothek, inv. no. kb-1863-85-144-9; Boisclair 1986, č. 359, č. k. G 115).  

Martina Jandlová Sošková 2023