Název | Ideální krajina I |
---|---|
Místo vzniku | Francie |
Datování | po 1660 |
Provenience | sbírka hraběte Františka Antonína Berky z Dubé, před 1706 (po 1670); nostická sbírka (doloženo 1706–1945) |
Způsob nabytí | získáno z nostické sbírky, 1945 |
Inventární číslo | DO 4232 |
Katalogové číslo | 12 |
Tematický celek | Francouzské malířství 16.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Inv. č. DO 4232 a DO 4233 jsou jediné obrazy ze skupiny Dughetových děl z berkovské sbírky, které se prokazatelně nacházely ve sbírce hraběte již kolem roku 1700, kdy byly zachyceny v kresleném inventáři (Národní galerie Praha, Sbírky grafiky a kresby, inv. č. DK 5718; DK 5719). Je velmi pravděpodobné, že oba obrazy, které byly do inventáře zakresleny pod po sobě jdoucími čísly 43 a 44 a s dodatečným přípisem „In der Bildergalerie“, sloužily již v berkovské sbírce jako protějšky. Mezi kompozicemi jsou však viditelné stylové i kompoziční rozdíly. Podstatnou odlišností obou obrazů potvrzující, že každý vznikl za jiných okolností, je použité plátno, které se v případě těchto obrazů neshoduje. Obraz inv. č. DO 4232 malíř původně koncipoval jako krajinu s vodopádem a pastýři v popředí, jak prokázal rentgenový průzkum obrazu. Pastýř nalevo shlížející nyní na horskou bystřinu protékající mezi skalisky, stál přímo u vodopádu. Zcela napravo pak původně měla být dvojice stromů se silnými propletenými kmeny namísto jednoho stromu, který je ve výsledné verzi obrazu. Ani ostatní původně vyobrazená vegetace neodpovídá kompozici po její změně. Kelly Galvagni obraz z NGP řadí na počátek 60. let 17. století a srovnává je s Římskou krajinou s pastýři a pevností z Musée Condé, Chantille (Galvagni 2021/2022, s. 372, 432, obr. 260; Boisclair 1986, s. 251, č. k. 256). U obrazu inv. č. DO 4233 Galvagni předpokládá, že hrabě Berka mohl mít v době své italské cesty ve své sbírce starší Dughetovo dílo (inv. č. DO 4232), k němuž u malíře objednal protějšek. Vysvětlovalo by to, proč je kompozice inv. č. DO 4233 rozvržena jako díla z let 1656/1657 (srov. Imaginární krajina, Metropolitan Museum of Art, New York, inv. č. 08.227.1), zatímco charakteristické stromy její dataci odsouvají až na konec 60. nebo počátek 70. let 17. století.
Martina Jandlová Sošková 2023