Nalezení Mojžíše

Noël-Nicolas Coypel  – připsáno
(1690 – 1734)
Název Nalezení Mojžíše
Místo vzniku Francie
Datování 1730–1740
Provenience sbírka Hildy Singerové, nejpozději 1939
Způsob nabytí dar za vývozní povolení, 1939
Inventární číslo O 1685
Katalogové číslo 10
Tematický celek Francouzské malířství 16.-19. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Rozměry
výška 114 cm / šířka 88 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Jandlová Sošková 2023, č. k. 10
    Martina Jandlová Sošková, French Paintings from the 16th to the 19th Century. Illustrated Summary Catalogue, National Gallery in Prague 2023.

Dosud anonymní malba inv. č. O 1685, o jejíž provenienci před rokem 1939 (respektive před rokem 1931, kdy byla, dle záznamu na zadní straně plátna, restaurována v Praze) nic nevíme, je dílem, v němž se snoubí francouzská a benátská tradice zobrazování námětu o nalezení Mojžíše Faraonovou dcerou [Ex 2,1–10]. Malba z NGP je ovlivněna vizualitou implementovanou do francouzského umění velmi pravděpodobně výše naznačenou benátsko-pařížskou cestou. Malíř pražského obrazu eklekticky kombinoval jednotlivé motivy i jejich ustálená spojení (faraonova dcera s klidným gestem souhlasí s tím, že bude povolána kojná, služebník zastiňuje faraonovu dceru slunečníkem, žena drží malého Mojžíše v náručí, skupinu doprovází páže se psem), srov. Sebastiano Ricci, Nalezení Mojžíše, 1727 (Torino, Palazzo Reale nebo obraz z Royal Collection in London). Rozdílné názory odborníků na atribuci obrazu inv. č. O 1685 (Jean-Pierre Cuzin: Jacques Dumont le Romain; Yohan Rimaud a Chantal Maduit: Franҫois Lemoyne –okruh / žák; Franҫois Marandet: Noël-Nicolas Coypel ve spolupráci s Jacquesem Dumont) se odvíjejí od určité nevyrovnanosti malířského rukopisu: skvělá modelace některých figur, např. dívky s malým Mojžíšem nebo pážete, je v rozporu se zvládnutím ostatních figur, v jejichž případě navíc snímky rentgenu i infračervené reflektografie naznačují opakované změny provázející hledání výsledného tvaru figur i celé kompozice. Právě výše zmiňovaný eklektismus díla i malířské a typologické pojetí jednotlivých postav, jejich kostýmů, šatů a účesů, též malířské zpracování draperií, jejich barevnost i volná a jemná modelace nejvýrazněji odkazují k tvorbě Noëla-Nicolase Coypela, syna malíře Noëla Coypela (1628–1707). Tento malíř nepodnikl studijní cestu do Itálie, formovala jej však umělecká díla přístupná v Paříži: ve tvářích ženských figur nalezneme ohlas díla Guida Reniho (1575–1642) i Corregia (1489–1534). Na obraze z NGP nalezneme celou řadu shod s dílem Noëla-Nicolase Coypela: ať už jde o celkové uspořádání nekomplikované kompozice, nebo její barevnost: barevné přechody inkarnátů od bílé a růžové po modrou, v draperiích od okrové a červené k oranžové nebo paralely v jednotlivých typech figur, které jsou natolik markantní, že činí atribuci díla tomuto malíři za možnou i přes výše popisovanou, ne zcela vyrovnanou kvalitu malby, ta nakonec provází též některá další prokazatelně Coypelova (výše uvedená) díla, srov. např. Venuše a její družina (Sotheby՚s New York, January 29, 2015; Delaplanche 2004, s. 85, č. k. P 12, s. 231, č. k. P 33) nebo Portrét dámy jako Amphitrite (Christie՚s London, 4. 12. 2012). Zajímavé srovnání nalezneme též v Coypelově kompozici (jež se v 1961 nacházela v soukromé sbírce v Hamburku a byla připisována původně Jeanu-Franҫoisovi de Troy, [1679–1752]), kterou Franҫois Marandet připsal právě tomuto malíři a datoval do doby ca 1730 (Marandet 2003a, s. 45–51) a k níž přiřadil též kresbu z École nationale supérieure des beaux-arts in Paris (inv. č. PM 1078), do té doby atribuovanou Claudu Gillotovi (Marandet 2003b, s. 164): rozvržení kompozice s břehem a rákosím, obeliskem, za nímž vyrůstá jako na obraze z NGP palma, způsob zřasené draperie v Mojžíšově koši, mraky na obloze. Vznik malby by pak mohl předcházet (opět výše uvedené) podstatně energičtější kompozici shodného námětu z německé soukromé sbírky, tedy kolem 1730.

Martina Jandlová Sošková 2023