Portrét Pierra Le Tessiera de Montarsise

Antoine Coypel  – dílna
(1661 – 1722)
Název Portrét Pierra Le Tessiera de Montarsise
Místo vzniku Francie
Datování 1700
Provenience valdštejnská sbírka (doloženo ?1855–1945): Litomyšl před 1855, Duchcov před 1895
Způsob nabytí získáno 1945 z valdštejnské sbírky
Inventární číslo O 11153
Předchozí inventární čísla DO 4533, Z 1984, 112.1926
Katalogové číslo 8
Tematický celek Francouzské malířství 16.-19. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno Rubová strana: papírový štítek
Přípis

papírový štítek s číslem valdštejsnké sbírky 112.1926; papírový štítek identifikující původ díla ve valdštejnské litomyšlské galerii 

Rozměry
výška 91 cm / šířka 73 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Jandlová Sošková 2023, č. k. 8
    Martina Jandlová Sošková, French Paintings from the 16th to the 19th Century. Illustrated Summary Catalogue, National Gallery in Prague 2023.
  • Šimák 1920, 44
    Josef V. Šimák, Soupis někdejší galerie duchcovské, Časopis Společnosti přátel starožitností českých 28, 1920, s. 41–46.
  • Šafařík – Preiss 1967, 11, č. 13
    Eduard A. Šafařík – Pavel Preiss, Zámecká obrazárna v Duchcově, Duchcov 1967.

Portrét z NGP je pravděpodobně dílenskou kopií dnes nezvěstného obrazu, známého z rytiny Gérarda Edelincka (1640–1707), (Bibliothèque Nationale, Cab. des Estampes Db 7, folio f 36; British Museum). Tato rytina je však vzhledem k obrazu z NGP stranově obrácena, a není tedy její předlohou. Předlohou verze z NGP byla pravděpodobně originální Coypelova malba, ani s ní se však verze z NGP neshoduje zcela: rozhalenka, včetně knoflíků od košile vyobrazeného muže, je totiž namalována na stejné straně jako na rytině. Celkově uspokojivá úroveň malířského zpracování však nasvědčuje tomu, že by mohlo jít o pečlivě provedenou dílenskou variantu portrétu. Dílenské repetice Coypelových kompozic se vyznačovaly vysokou kvalitou provedení, často obtížně odlišitelnou od originálu. Zlatník Pierre Le Tessier de Montarsis byl rodinným přítelem a Antoine Coypel ho vyobrazil, jak listuje ve svazku Charlese Perraulta Les Hommes illustres qui ont vécu en France pendant ce siècle. Přítomnost svazku má patrně potvrzovat Montarsisovu příslušnost k výjimečným mužům, o nichž se v knize píše (Nicole Garnier, Antoine Coypel (1661–1722), Paris 1989). První díl Perrault publikoval v roce 1696, druhý pak v roce 1700. Nezvěstný obraz a pravděpodobně i jeho varianta z NGP tedy vznikly v rozmezí let 1696 a 1707, kdy Edelinck zemřel, nejpravděpodobněji to však bylo kolem 1700. Garnier poukazuje na posun v Coypelově přístupu k portrétování, když připomíná strohost první známé malířovy podobizny – Portrét Jacquese Savaryho, zachycený i na Edelinckově rytině a časově řazený před rok 1688. Je zřejmé, že Montarsisův portrét odráží Coypelův již uvolněnější přístup k malbě, který se u něj projevoval od 90. let 17. století, kdy se více zaměřil na klientelu z řad pařížské aristokracie. Existence pražské verze tohoto portrétu je dalším svědectvím o možné praxi v Coypelově dílně.

Martina Jandlová Sošková 2023