Vzkříšení

(1649 – 1695)
Název Vzkříšení
Místo vzniku Francie
Datování 1693
Datace uvedená 1693
Provenience nostická sbírka (doloženo 1819–1945)
Způsob nabytí získáno z nostické sbírky v Praze, 1945
Inventární číslo DO 4318
Předchozí inventární čísla Z766
Katalogové číslo 7
Tematický celek Francouzské malířství 16.-19. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno Rubová strana: signatura
Nápis J. Batiste Corneille 1693
Rozměry
výška 131 cm / šířka 67 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Slavíček 2000, 409
    Lubomír Slavíček, The National Gallery in Prague, Flemish Painting of the 17th and 18th Centuries. Illustrated Summary Catalogue, Prague 2000.
  • Jandlová Sošková 2023, č. k. 7
    Martina Jandlová Sošková, French Paintings from the 16th to the 19th Century. Illustrated Summary Catalogue, National Gallery in Prague 2023.
  • Würbs 1864, 1, č. k. 5
    Karl Würbs, Verzeichnis der Gräflich Nostitz´schen Gemälde-Sammlung in Prag, Prag 1864, 1870.
  • Würbs 1870, 1, č. k. 5
    Karl Würbs, Verzeichnis der Gräflich Nostitz´schen Gemälde-Sammlung in Prag, Prag 1864, 1870.
  • Bergner 1905, 60, č. k. 236
    Paul Bergner, Verzeichnis der gräflich Nostitzschen Gemälde-Galerie zu Prag, Prag 1905.

Malba byla v inventáři nostické sbírky z roku 1819 vedena pod jménem Cornelio, protože na toulci se šípy v levém dolním rohu obrazu bylo dodatečně připsáno CORNELIS, z něhož ve Würbsově katalogu sbírky z roku 1864 vzniklo Cornelius Cornelis (1562–1627) s otazníkem, respektive Cornelis Cornelisz. Van Haarlem (1562–1638). Při sejmutí rentoiláže (1986) se na originálním plátně objevila signatura, vzhledem k níž Lubomír Slavíček (2000) obraz připsal Jeanu-Baptistu Corneillovi. Obraz z NGP je blízký malbě Vzkříšení Lazara určené pro klášterní kostel Chartreux v Paříži (Rouen, Musée des Beaux-Arts, inv. č. D 803-8), která vznikla rovněž v posledních letech malířova života – figura Krista; výrazná typika tváří postav. Téma Vzkříšení Krista Corneille zpracoval například již mezi roky 1673–1680 pro kostel Božího hrobu při klášteře augustiniánek v Paříži (zvaných Dames de Bellechasse), dnes v kostele Saint-Henri-de-Lévis in Québec. Exaltovaný údiv vojáků na tomto oltářním plátně předznamenává jejich přemrštěné pohyby na obrazu z NGP. Pozice figury Krista pak u Corneille prochází vývojem, který dobře dokumentují další kresby s námětem Vzkříšeného Krista z Výmaru (Stiftung Weimarer Klassik und Kunstsammlungen) a z Paříže (Musée du Louvre, Cabinet des arts graphiques, inv. č. 12557). Porovnáme-li kresby s obrazem z Prahy, je vidno, že obě předjímají levitující Kristovu figuru z pražského obrazu, zejména pak kresba z Louvre, na níž je zároveň patrno, že Corneille nohy Krista rozvrhl nejprve shodně s kresbou z Weimaru a posléze je změnil. Gesto Kristovy levé ruky nebo provedení prstů na levé noze z výmarské kresby jsou na pražském obraze obdobně snadno rozpoznatelné. V této souvislosti je důležité zmínit ještě kresbu s námětem Vzkříšení (Musée dʼOrléans, inv. č. 1656), k níž je možné pozdní malbu z pražské NG přiblížit – ať již srovnáme tvarování Kristova těla, korouhve, nebo postav vojáků, zejména prchající postavy vlevo. Komorní rozměry obrazu nasvědčují tomu, že obraz mohl být modelem pro některé nám v tuto chvíli neznámé oltářní plátno. Vyloučena však není ani možnost, že je ricordem či kabinetním kusem nebo replikou konkrétního oltářního obrazu pro sběratele.

Martina Jandlová Sošková 2023