Dřevěná lávka – z cyklu Osm českých krajin

Aegidius II. Sadeler  – rytec
(1570 – 1625)
Pieter Stevens  – inventor
(1567 – 1624)
Název Dřevěná lávka – z cyklu Osm českých krajin
Místo vzniku Praha; Země Koruny české
Cyklus Osm českých krajin
Stav II.
Datování 1606 – 1610
Způsob nabytí Získáno: 1962
Inventární číslo R 139858
Tematický celek Manýristická grafika
Sbírka Sbírka grafiky a kresby
Druh uměleckého díla grafika
Značeno dole: P[etrus] Stephani Inuent[or] / Eg[idius] Sadeler excud[it]/ Marco Sadeler excudit
Rozměry
výška 170 mm / šířka 254 mm
Materiál
Technika
Literatura
  • Limouze 1990, s. 190–191
    Dorothy Anne Limouze, Aegidius Sadeler (c. 1570–1629): Drawings, Prints and Art Theory, Ph.D. Dissertation, Princeton University 1990.
  • Rollová 2011, s. 20
    Rollová Anna, Pieter Stevens, Praha 2011.

Významným krajinářem působícím v Praze byl také Pieter Stevens. Dvorním malířem se stal již v roce 1594, jeho spolupráce s Aegidiem Sadelerem však začala až podstatně později, patrně kolem roku 1605. Jejím plodem jsou cykly rytin krajinných pohledů, série Měsíce, Roční období a samostatné listy. Aegidius Sadeler vytvořil podle Pietera Stevense tři cykly krajin, které literatura tradičně nazývá České. Podobně jako Savery ani Stevens nezobrazoval topograficky zcela věrné veduty, ale spíše realistické detaily z přírody komponoval podle svého estetického záměru. Grafický list s motivem lávky překlenující horské údolí je charakteristickým příkladem takového přístupu. Kompozice založená na odvážné diagonále lávky a navazující stezky pracuje s perspektivní iluzí: scéna je zaznamenána z podhledu, takže lávka působí, jako by byla položena velmi vysoko, což jistě neodpovídalo skutečnosti. Podobně zdůrazněny jsou i balvany kolem řeky, což obojí navozuje dramatickou atmosféru, která je ještě umocněna silnými světelnými kontrasty prvního plánu a pozadí. Drobné postavy pocestných jsou srovnávány s nepoměrně mocnější přírodou. Výsledná scenérie je výtvarně velmi působivá.

Blanka Kubíková 0000