Název | Lesní vodopád s pasáčkem a čtyřmi kozami – z cyklu Šest krajin |
---|---|
Místo vzniku | Praha; Země Koruny české |
Cyklus | Šest krajin |
Stav | I. |
Datování | 1609 – 1612 |
Způsob nabytí | Získáno: 1962 |
Inventární číslo | R 165363 |
Tematický celek | Manýristická grafika |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | grafika |
Značeno | Cum Priuil[egio] Sac[rae] Caes. Maj. vpravo: Roelant Sauerij Inuentor Egidius Sadeler ex. |
Rozměry |
výška 211 mm / šířka 281 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Grafický list s dominantním motivem velkého rozlomeného stromu je charakteristickým představitelem druhé série krajinných pohledů, které Sadeler vytvořil podle předloh Roelandta Saveryho. Cyklus zvaný Šest krajin spojují diagonálně koncipované kompozice, na jejichž dramatickém výrazu se podílí bravurní rytecké provedení. Rytec obeznámený s technikou Hendricka Goltzia a jeho žáků dokázal pomocí rýh proměnlivé šířky a hloubky vystupňovat plastické efekty a maximálně rozvinout tonální rejstřík. Novým prvkem v cyklu je vtažení diváka do nitra lesa – pozorovatel již nestojí na okraji scény, nýbrž se ocitá přímo uprostřed divoké přírody. Třebaže tradiční název grafiky hovoří o vodopádu, potok tekoucí v levé části kompozice je spíše poklidný. Na mocnou sílu přírody ukazují polámané kmeny stromů, které kříží cestu vedoucí k vesnici na pozadí. Postavy lidí i zvířat poskytují měřítko k obrovským rozměrům lesních titánů. Saveryho obraz Hon na jelena ze sbírek Národní galerie v Praze do téže přírodní scenérie zasazuje hybnější motiv jelena prchajícího před lovcem. Spicer zastává názor, že obraz vznikl později než rytina,4 což podporuje i skutečnost, že obě díla jsou stranově stejně orientována.
Blanka Kubíková 0000