Lesní scéna se třemi lovci a dvěma psy – z cyklu Šest horských krajin (z Tyrolska)
Název | Lesní scéna se třemi lovci a dvěma psy – z cyklu Šest horských krajin (z Tyrolska) |
---|---|
Místo vzniku | Praha; Země Koruny české |
Cyklus | Šest horských krajin (z Tyrolska) |
Datování | 1609 |
Způsob nabytí | Získáno: 1962 |
Inventární číslo | R 165364 |
Tematický celek | Manýristická grafika |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | grafika |
Značeno | vpravo dole: R[oelandt] Sauery In[venit] / Aeg[idius] S[adeler] ex[cudit] 1609 |
Rozměry |
výška 195 mm / šířka 265 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Krajina tvořila důležitý námět v grafické tvorbě rudolfínského dvora. V dílně Aegidia Sadelera představovala počátkem 17. století spolu s portrétem a knižními ilustracemi největší část produkce. Autory předloh pro tyto rytiny byli zejména krajináři působící u pražského dvora, Roelandt Savery a Pieter Stevens. Malíř Savery byl císařem vyslán do Tyrolska, aby tam pro něj kreslil horské pohledy. Skicář těchto úchvatných kreseb se dochoval ve sbírkách Österreichische Nationalbibliothek. Nedlouho po návratu do Prahy začal malíř spolupracovat s Aegidiem Sadelerem na prvním cyklu mědirytů, který se datuje k roku 1609. V těsném časovém sledu vznikly další čtyři série krajinných pohledů podle Saveryho předloh. Rytina je součástí nejranějšího cyklu, který obsahuje pohledy do divokých lesních interiérů se strmými skalami a vyvrácenými stromy. Záběry oživují postavy pocestných a lovců. Lesní motivy jsou velmi blízké „tyrolským“ kresbám, cyklus byl proto již v 19. století označen jako scény z Tyrolska. Pozdější bádání však poukázalo na problematičnost přesné lokalizace vedut. Krajinné motivy studované v přírodě jsou totiž upravovány. a navíc v rámci jednoho cyklu rytin se mohou mísit inspirace z různých zeměpisných oblastí i z jiných výtvarných děl. Grafické listy tohoto cyklu se vyznačují precizní ryteckou technikou, jemnou, soustředěnou na detail a proměny světla. Kresebná předloha pro tuto rytinu, z roku 1608, se nachází ve sbírkách Fondation Custodia v Paříži (obr. 25)
Blanka Kubíková 0000