Leden – z cyklu Dvanáct měsíců

(1570 – 1625)
Název Leden – z cyklu Dvanáct měsíců
Místo vzniku Praha; Země Koruny české
Cyklus Dvanáct měsíců
Datování 1607
Provenience Národní muzeum
Způsob nabytí Převedeno z Národního muzea 1949
Inventární číslo R 74944-002
Tematický celek Manýristická grafika
Sbírka Sbírka grafiky a kresby
Druh uměleckého díla grafika
Značeno Petrus Stephani Inventor / Marco Sadeler
Nápis Ninguidus Iani mensis est, iners gelu (...) Vrentis impetum rigens brumae seres.
Rozměry
výška 215 mm / šířka 287 mm
Materiál
Technika
Literatura
  • Limouze 1990, s. 191
    Dorothy Anne Limouze, Aegidius Sadeler (c. 1570–1629): Drawings, Prints and Art Theory, Ph.D. Dissertation, Princeton University 1990.
  • Rollová 2011
    Rollová Anna, Pieter Stevens, Praha 2011.

Symbolika ročních období představovaná prostřednictvím venkovských sezónních prací, kterými člověk naplňuje svůj úděl, se ze středověkých rukopisů postupně dostávala do námětové škály malířství a v 16. století zdomácněla zejména v nizozemském prostředí, přičemž byla oblíbená ještě ve století následujícím. Jedním z impulsů ke vzniku Stevensova cyklu mohla být také přítomnost maleb Pietera Bruegela v rudolfínských sbírkách představujících pravděpodobně symboly měsíců (dnes Vídeň, Kunsthistorisches Museum, New York, Metropolitan Museum, zámek Nelahozeves, Lobkowiczké sbírky). Stevens byl skvělý kreslíř a jeho prosvětlené krajiny jsou většinou lehce provedeny. Kresba k Lednu, která je ve sbírkách Národní galerie v Praze, se jeho projevu vymyká záměrnou pečlivostí až těžkopádností a ornamentální stylizací stromů. Rub kresby je však zabarven pro přenos na desku, a není tedy pochyb, že šlo o přímou předlohu. Lze také uvažovat, že byla posléze dokončena – kolorována jako samostatný sběratelský objekt. Pojetí Stevensových předloh se kompozičně hlásí k Bruegelovým malbám. Kompozice Ledna je blízká Bruegelově Zimě (Prosinec/Leden), kde se terén levé části v polovině formátu prudce svažuje a odkrývá výjevy otevřené krajiny vpravo, ale namísto lovců ve sněhu vidíme dřevorubce kácející a svážející dřevo a v dolním parteru skupinu měšťanů dovádějících na ledu. Podobně odstupňovaný terén, který tak dovoluje v jednom formátu zobrazit různé výjevy, použil Stevens i u řady ostatních měsíců.

Alena Volrábová 0000