Název | Menses XII anni solaris – titulní list cyklu Dvanáct měsíců |
---|---|
Místo vzniku | Praha; Země Koruny české |
Cyklus | Dvanáct měsíců |
Datování | 1607 |
Provenience | Národního muzeum v Praze |
Způsob nabytí | Převedeno z Národního muzea v Praze 1949 |
Inventární číslo | R 77998 |
Tematický celek | Manýristická grafika |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | grafika |
Nápis | MENSES XII ANNI SOLARIS (...) SAC[RAE] CAES[AREAE] MAI[ESTATIS] SCULPTOR EGIDIUS SADELER DEDICAT. ∞ ICC VII. |
Rozměry |
výška 223 mm / šířka 289 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Titulní list uvádí následující cyklus dvanácti měsíců podle Pietra Stevense několikanásobnou symbolikou ročních období, aniž je s vlastním cyklem umělecky výrazně propojen. Inventor není uveden a nebyl jím Stevens, předpokládáme tedy, že předlohu vytvořil Sadeler sám. Dedikace sérii adresuje vzdělanému štýrskému šlechtici Ferdinandu Hoffmannovi z Grünbühelu, jenž získal významné postavení u Rudolfova dvora. Ikonografie v základním významu opakuje měsíční a sezónní symboliku. V mělké renesanční architektuře v nikách stojící postavy personifikují čtyři roční období; V polích nad nimi na vozech symbolizují slunce a lunu Apollón a Artemis. Jejich vyobrazení se propojilo s titánskými bohy – Héliem a Seléné, kteří bývali zobrazováni jedoucí na vozech – sluneční bůh s čtyřspřežím, bohyně měsíce s dvojspřežím. Vůz s bohyní Artemidou je nezvykle tažen dvěma ženskými postavami (možná prchající Létó se svou dcerou), které bohyně pohání svým atributem – lukem. Na kladí pod nimi vidíme symboly zvířetníku v šesti oválných kartuších. Celý solární rok představuje ústřední výrazně manýristicky modelovaná figura s hůlkou – žezlem, klíči a stuhou s nápisem: Menses XII anni solaris. Dva velké klíče a žezlo náleží mimo jiné personifikaci autority nebo vlády, což by postavě symbolizující celý rok právem příslušelo. Znak dole uprostřed patří osobě, jíž byl cyklus věnován: výše zmíněnému Ferdinandu Hoffmanovi.
Alena Volrábová 0000