Název | Rodina Páně |
---|---|
Místo vzniku | Augšpurk; Německo |
Datování | 1605 |
Způsob nabytí | Převedeno z Národního muzea 1949 |
Inventární číslo | R 54827 |
Tematický celek | Manýristická grafika |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | grafika |
Značeno | Při spodní hraně obrazu: S.C.M. Pictor B: Spranger pinxit. Lucas Kilian Aug. incidit. |
Nápis | HOMO. Quid tibi coelesti tentantae pollice fibrae (...) ERGO DOMINICVS CVSTOS EICONOGR. ET BIBLIOPOLA AUG. VIN. DDD MDCV. |
Rozměry |
výška 381 mm / šířka 500 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Lyrický výjev zobrazující Pannu Marii s Ježíškem v náručí, k nimž se v popředí obracejí sv. Josef a malý Jan Křtitel, je zpracován s pozoruhodným zaujetím pro hru světla a stínu. Zatímco anděl v pozadí je pohroužen do šera, postavy v popředí, především hlava Panny Marie, jsou zality ostrým světlem dopadajícím z levé strany z neurčitého zdroje. Stylový charakter grafiky poukazuje na Sprangerovo ovlivnění italským uměním, zejména tvorbou Federica Barocciho. Eucharistické a symbolické zátiší naopak poukazuje na nizozemské vlivy. Rodina Páně není pouze idylické zobrazení svaté Rodiny, vyjadřuje i hlubší teologické rozjímání nad významem Kristovy oběti. Hrozny v levici svatého Josefa a na zátiší v levé části grafiky odkazují k symbolice vína jako krvi Kristově.3 Hruška v pravici Panny Marie i na zátiší symbolizuje Kristovu lásku k lidstvu. Tento její význam nebyl v dobovém kontextu nijak ojedinělý. Hrušku jako symbol Kristovy všeobjímající lásky zobrazil na malbě Madona s hruškou (Florencie, Uffizi) například Albrech Dürer.
Dalibor Lešovský 0000