Rodina Páně

Bartholomeus Spranger  – inventor
(1546 – 1611)
Lucas Kilian  – rytec
(1579 – 1637)
Název Rodina Páně
Místo vzniku Augšpurk; Německo
Datování 1605
Způsob nabytí Převedeno z Národního muzea 1949
Inventární číslo R 54827
Tematický celek Manýristická grafika
Sbírka Sbírka grafiky a kresby
Druh uměleckého díla grafika
Značeno Při spodní hraně obrazu: S.C.M. Pictor B: Spranger pinxit. Lucas Kilian Aug. incidit.
Nápis HOMO. Quid tibi coelesti tentantae pollice fibrae (...) ERGO DOMINICVS CVSTOS EICONOGR. ET BIBLIOPOLA AUG. VIN. DDD MDCV.
Rozměry
výška 381 mm / šířka 500 mm
Materiál
Technika
Literatura
  • Oberhuber 1958
    Konrad Oberhuber, Die stilistische Entwicklung im Werk Bartholomäus Sprangers, Diss., Wien 1958.

Lyrický výjev zobrazující Pannu Marii s Ježíškem v náručí, k nimž se v popředí obracejí sv. Josef a malý Jan Křtitel, je zpracován s pozoruhodným zaujetím pro hru světla a stínu. Zatímco anděl v pozadí je pohroužen do šera, postavy v popředí, především hlava Panny Marie, jsou zality ostrým světlem dopadajícím z levé strany z neurčitého zdroje. Stylový charakter grafiky poukazuje na Sprangerovo ovlivnění italským uměním, zejména tvorbou Federica Barocciho. Eucharistické a symbolické zátiší naopak poukazuje na nizozemské vlivy. Rodina Páně není pouze idylické zobrazení svaté Rodiny, vyjadřuje i hlubší teologické rozjímání nad významem Kristovy oběti. Hrozny v levici svatého Josefa a na zátiší v levé části grafiky odkazují k symbolice vína jako krvi Kristově.3 Hruška v pravici Panny Marie i na zátiší symbolizuje Kristovu lásku k lidstvu. Tento její význam nebyl v dobovém kontextu nijak ojedinělý. Hrušku jako symbol Kristovy všeobjímající lásky zobrazil na malbě Madona s hruškou (Florencie, Uffizi) například Albrech Dürer.

Dalibor Lešovský 0000