Název | Tři Marie vracející se od Kristova hrobu |
---|---|
Místo vzniku | Praha; Země Koruny české |
Stav | II. |
Datování | 1600 |
Způsob nabytí | Získáno: 1962 |
Inventární číslo | R 160578 |
Tematický celek | Manýristická grafika |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | grafika |
Značeno | pod texten uprostřed: Egidius Sadeler Sac C. M. Sculptor obtulit humiliter anni.1600. initio. Marco Sadeler excudit |
Nápis | Foemina fortis amor, pietatis fortius omen (...) SERENISS[IM]aeMARIAE ARCHIDVCISAE AVSTRIAE, ETC: DUCISAE BAVARIAE, ETC: VIDVAE PIETATI |
Rozměry |
výška 514 mm / šířka 365 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Grafika byla vytvořena podle Sprangerova obrazu z roku 1598 (Vídeň, Kunsthistorisches Museum), který byl součástí oltářního retáblu zhotoveného pro kapitulní kostel Všech svatých na Pražském hradě. Spolu se Sprangerem se na výzdobě tohoto díla podílela ještě trojice malířů patřících k umělecké elitě Rudolfova dvora. Sadelerova schopnost transkribovat rydlem malířův osobitý projev a všechny odstíny jeho rukopisu byla dobře známá.2 Na této grafice docílil jemnými liniemi bohaté světelné škály sahající od světlem zalitého pozadí po temnosvitné odění žen, čímž se vyznačuje již malba. V některých detailech se Sadelerův rukopis přiblížil projevu nizozemských rytců Jana Mullera a Hendricka Goltzia. Především tváře a ruce žen jsou budovány se smyslem pro objem, kterého autor docílil prudce se ztenčujícími liniemi.3 Dílo zobrazuje novozákonní výjev, o kterém se zmiňují všichni čtyři evangelisté. V neděli po Kristově ukřižování přišly k jeho hrobu ženy s vonnými mastmi, aby pomazaly jeho tělo. Zjistily ale, že hrob je otevřený a prázdný. Anděl, který se jim zjevil, oznámil, že Kristus vstal z mrtvých. Sadelerova rytina se stala inspirací pro lept francouzského grafika období manýrismu Jacquesa Bellange, který převzal kompozici centrální skupiny
Dalibor Lešovský 0000