Svatá Rodina se sv. Janem a třemi anděly

Bartholomeus Spranger  – inventor
(1546 – 1611)
Johan I. Sadeler  – rytec
(1550 – 1600)
Název Svatá Rodina se sv. Janem a třemi anděly
Místo vzniku Praha; Země Koruny české
Datování 1581
Způsob nabytí Získáno 1962
Inventární číslo R 160391
Tematický celek Manýristická grafika
Sbírka Sbírka grafiky a kresby
Druh uměleckého díla grafika
Značeno B. Spranger Inv, Sadl: Fec et exc: cu gratia et priuil: Sac. Caes. M
Nápis Ecce senex, et virgo Dei Rectoris Olympi (...) Eidemque se Johannes Sadlerus Scalptor, perofficiose commendat. ∞ D LXXXI.
Rozměry
výška 265 mm / šířka 184 mm
Materiál
Technika
Literatura
  • Kat. Bruxelles 1992
    Isabelle de Ramaix (ed.), Les Sadeler, Graveurs et éditeurs, Bruxelles 1992.
  • Ramaix 1989
    Isabelle de Ramaix, Les Sadeler. De damasquineur à graveur et marchand d´estampes. Quleques documents inédits, Le livre et l´estampe XXXV, 1989, 131.
  • Beaujean 2010
    Dieter Beaujean, Grafik bis 1700 Von Dürer bis Sadeler Bestandskatalog Museum Bautzen, Dresden 2010.

Grafika Svatá Rodina se sv. Janem a třemi anděly byla vytvořena v roce 1581 podle ztracené kresby Bartholomea Sprangera. Byla věnována korutanskému šlechtici Wolfgangu Rumpfovi, který udělal strmou kariéru v dvorských službách a jako rádce Rudolfa II. získal velmi vlivné postavení. Johan I. Sadeler, zakladatel antverpské rytecké dynastie, začal produkovat rytiny na podkladě Sprangerových prací v roce 1580.5 Grafika byla vytvořena pravděpodobně v Kolíně nad Rýnem,6 ve stejném roce kdy bylo Johanu Sadelerovi uděleno Rudolfem II privilegium zajišťující ochranu autorských práv proti případným napodobitelům. Lyrický výjev zobrazuje svatou Rodinu s Janem Křtitelem a trojicí andělů, kteří zpívají a hrají na harfu. Jak prozrazuje nápis ve spodní části grafiky (...Hic Baptista sedes, Hic in complexibus almae Matris, Christe sedes, Biblia sacra docens...), svatá Rodina se věnuje studiu písma, které přidržuje Ježíšek Marii na klíně. Svalnatá, poloobnažená postava svatého Josefa kontrastující s jeho stařeckou tváří poukazuje na ovlivnění Michelangelem. Přestože se autorovi podařilo skloubit prostředí antických ruin s figurální kompozicí, Mariiny ruce, které jsou v poměru k tělu nepřirozeně mohutné a dlouhé, naznačují jisté perspektivní obtíže ve zpracování kompozice.

Dalibor Lešovský 0000