Název | Ukřižování |
---|---|
Místo vzniku | Nizozemí ? |
Datování | před 1529 (?) |
Provenience | Nikolaus Lehmann, obchodník s uměním, Praha, 1882; sbírka Hugo Tomana a JUDr. Prokopa Tomana a dědiců, Praha, 1882–1961 |
Způsob nabytí | zakoupeno v roce 1961 |
Inventární číslo | O 9004 |
Katalogové číslo | 2 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | vpravo dole: signováno |
Nápis | PETRVS KEMPENER |
Přípis | Na zadní straně je neidentifikovatelná pečeť a papírový štítek s číslem „70“. |
Popis | Prostá kompozice zachycuje trojici křížů se skupinou tří truchlících postav – Jana a dvou Marií – pod Kristem. Přísnou symetrii štíhlého a protáhlého Kristova těla mírně vychyluje jen skloněná hlava, a především zdobně vlající bederní rouška. Kříže s oběma lotry, zhotovené z hrubých, neotesaných, ale přitom tenkých a dlouhých břeven zasazených do skalnatých ostrohů, jsou předsunuty do popředí. Hřeby prostupují nejen dlaněmi a nohama, ale i břevny. |
Rozměry |
bez rámu: výška 268 mm / šířka 230 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Vzhledem k evidentně původní umělcově signatuře, známé již od prvních zmínek o tomto obrazu, nebyla nikdy vyslovena pochybnost o autorství; jen zařazení do kontextu autorova díla bylo v některých případech diametrálně protichůdné. Spor o obraz se vyhranil v podstatě kolem dvou možností: buď je dílo malířovou pozdní prací (Justi 1908, s. 338; Mayer 1911, s. 66; Šafařík 1962, s. 21, č. 40; 1966, s. 412; Dacos 1980, s. 33−34; Kotková 1999, s. 78, č. kat. 42) a vznikl po jeho návratu ze Španělska do Bruselu, anebo vznikl v malířově raném věku (Šíp 1974, s. 35). Názor, že se jedná o Campañovo pozdní dílo se opíral zejména o devocionální hodnotu díla i zralost a celkové vyznění jeho provedení. Začlenění obrazu do malířovy rané tvorby vycházelo ze slohového rozboru zdůrazňujícího malířovu závislost na starších vzorech (grisaillové Ukřižování na zadní straně Boschova obrazu Sv. Jan na Patmu, Gemäldegalerie Berlin, Staatliche Museen zu Berlin – Preussiger Kulturbesitz). Na druhé straně se pak raná datace vztahovala k vlámské transkripci signatury - za španělského pobytu se Campaña na své práce totiž podepisoval výlučně PETRUS CAMPANIENSIS nebo KAMPANIA, zatímco v pražském obraze se objevuje PETRVSS KEMPENER a tato podoba jména by byla po jeho návratu ze Španělska asi obtížně vysvětlitelná. Campañův obraz z NGP můžeme dát do souvislosti s pozdním Snímám z Kříže z Barcelonské soukromé sbírky (Cat. Sevilla−Madrid 1996−1997, s. 76, č. kat. 21). Vztah pražského obrazu k barcelonskému Kempenerovu Ukřižování nebyl však dosud důsledně probádán. Rozvržení přísně centrální kompozice s Kristovým křížem uprostřed je tu zachováno s tím rozdílem, že scéna je nazírána z větší blízkosti, v detailnějším výseku. Jestliže na pražském obraze postavy zaujímají jen jednu čtvrtinu, na barcelonském už plnou třetinu výšky formátu. Postavy se staly robustnější, vyzrálejší a fyzicky starší a jsou pojednány detailněji. Mezi další provedení této kompozice patří Ukřižování datované do počátku Campañova sevillského období ze soukromé sbírky Stanleye Mosse. Také zlomek s hlavou ukřižovaného Krista ve sbírce Buendíově v Madridu, jehož kompozice v mnohem větším měřítku přesně sleduje kompozici pražskou, svědčí o tom, že naše deska byla s největší pravděpodobností prototypem, který si Campaña přivezl do Španělska ze své vlasti a který pak uplatňoval v dalších kompozicích. Je tedy dílem výslovně raným, vzniklým před jeho italskou cestou (1529) a španělským pobytem (od 1537), tj. před rokem 1529.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020