Portrét muže

(1616 – 1671)
Název Portrét muže
Místo vzniku Francie
Datování únor 1657 – květen 1658
Provenience před 1946 sbírka Waltera Pelzera
Způsob nabytí získáno ze sbírky Waltera Pelzera, 1946
Inventární číslo DO 5050
Předchozí inventární čísla Z 2664
Katalogové číslo 4
Tematický celek Francouzské malířství 16.-19. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Rozměry
výška 100 cm / šířka 73 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Slavíček 2000, 409
    Lubomír Slavíček, The National Gallery in Prague, Flemish Painting of the 17th and 18th Centuries. Illustrated Summary Catalogue, Prague 2000.
  • Neumann, in: Kotalík 1984, 234
    Jiří Kotalík (ed.), Národní galerie v Praze. I., Praha 1984 (slovenská reedice Bratislava 1988).
  • Jandlová Sošková 2023, č. k. 4
    Martina Jandlová Sošková, French Paintings from the 16th to the 19th Century. Illustrated Summary Catalogue, National Gallery in Prague 2023.
  • Neumann 1992, 61, pozn. 4
    Jaromír Neumann, Tableaux de Simon Vouet conservés dans les musées de Tchécoslovaquie, in: Stéphane Loire, Simon Vouet. Actes du colloque international Galeries nationale du Grand Palais 5-6-7 février 1991, Paris 1992, s. 44–64.
  • Thuillier 2000, 357, č. k. 223
    Jacques Thuillier, Sebastien Bourdon 1616–1676. Catalogue critique et chronologie de l´œuvre complet, Paris – Montpellier – Strasbourg 2000.
  • Mandrella 2007, 37
    David Mandrella, Quelques nouveautés concernant Sébastien Bourdon (Montpellier 1616 – Paris 1671), La Tribune de l´art, février 2007 (Thuillier, č. k. 85).
  • Šíp 1968, č. k. 24
    Jaromír Šíp, Flámská figurální malba 17. století, Praha 1968.
  • Zeder 2011, 60
    Olivier Zeder, De la Renaissance à la Régence: peintures francaises du Musée Fabre, Musée Fabre, Montpellier 2011.

Pierre Rosenberg v roce 1978 navrhl atribuci portrétu Sébastienu Bourdonovi a datoval jej do 60. let 17. století. Geraldine Fowl připsání v roce 1985 potvrdila, ale obraz vřadila do malířovy tvorby po roce 1653. Srovnala jej s Portrétem Gustava Vasaborga (The University of Uppsala, inv. č. UU36), datovaným do druhého Bourdonova pobytu ve Švédsku, a s Portrétem muže (fragment [?]) z Chicago, The Art Institute, inv. no. 1975.582), datovaným do období jednoho roku od února 1657 do května 1658, který Bourdon strávil v Montpellier. Thuillier publikoval pražský obraz v katalogu výstavy z roku 2000 a zařadil jej do období tohoto Bourdonova pobytu v Montpellier. Malíř tehdy ve svých podobiznách začal klást důraz na reprezentativnost a vznosnost. Jeho malby jsou napříště statičtější, velkou pozornost věnuje zpracování bohatě řasených draperií i jejich barevnosti, soustředí se také na vystižení jednotlivých materiálů, což je patrné zejména v tvarování rukávců pánských košil i dámských šatů, srov. Portrét Ebba Sparre (Washington, National Gallery, inv. č. 152.5.34), který vznikl během Bourdonova pobytu ve Švédsku ve službách královny Kristiny v letech 1652–1653, a na Portrétu dámy ze soukromé sbírky v Paříži ze shodného období. Obraz z NGP představuje muže z profilu s hlavou stočenou do tříčtvrtečního profilu, sedícího v křesle. RTG snímek částečně odhaluje dřevěnou područku křesla, kterou ve finálním Bourdonově provedení zakryla nařasená látka, jež byla vytvarována do ostřejších skladů, virtuózních, ale ve výsledku méně přirozených, než jak vypadal jejich původní náčrt. Několik našemu portrétu blízkých podobizen je řazeno do Bourdonova montpellierského období. Je to zejména Portrét muže s dopisem (Boughton, the Collection of Duke Buccleuch) a Portrét muže (Nîmes, Musée des Beaux-Arts). Oba portréty jsou malbě z NGP blízké nejen celkovým rozvrhem postavy na neutrálním pozadí, ale i jejím natočením doprava a kostýmem. Pro srovnání s portrétem z NGP je zajímavá též podstatně volnější Podobizna muže s černými stuhami (Montpellier, Musée Fabre, inv. č. 836.2.1), jejíž široce a volně řasená draperie kabátce i košile i pojetí rukou upomínají na prvotní ideu pražské podobizny. Malba pražského portrétu dosvědčuje konstantní Bourdonův přístup k portrétování v tom smyslu, že malíř vyvažuje vždy jak hledisko pravé podoby portrétovaného, tak hledisko zušlechtění portrétu, které bylo důležité pro úspěšnou sebeprezentaci. Zdrojem poučení pro Bourdona byly portréty Anthonise van Dycka (1599–1641) v době jeho pobytu ve Švédsku.  

Martina Jandlová Sošková 2023