Antická krajina s lučištníky

(1616 – 1671)
Název Antická krajina s lučištníky
Místo vzniku Francie
Datování kolem 1659
Provenience před 1918 sbírka Franze Hauera, Vídeň; 1918 Dorotheum Vídeň; před 1946 sbírka Jindřicha Bělohříbka, zámek Vinoř
Způsob nabytí získáno ze Státního památkového úřadu (zámek Vinoř), 1946
Inventární číslo DO 4845
Předchozí inventární čísla Z 1974
Katalogové číslo 3
Tematický celek Francouzské malířství 16.-19. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Rozměry
výška 97 cm / šířka 120 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • KAT. NG JAPAN 1980, č. k. 45
    Exhibition of European Art from the Collection of the National Gallery in Prague, kat. výst., Tochigi–Fukuoka–Nara 1980.
  • Kat. NG 1949, 54, č. k. 354
    Jaroslav Pešina – Jiří Mašín, [kat.] Národní galerie v Praze. Sbírka starého umění. Praha 1949.
  • Kat. NG 1955, 55, č. k. 349
    Jaroslav Pešina – Jiří Mašín, [kat.] Národní galerie v Praze. Sbírka starého umění. Praha 1955.
  • Kat. NG 1960, 7, č. k. 30
    Jaroslav Pešina – Jiří Mašín, [kat.] Národní galerie v Praze. Sbírka starého umění. Praha 1960.
  • Kat. Sofia 1970, č. k. 45
    Jaromír Šíp, [kat. výst.] Evropeisko izkustvo ot pražskata Narodna galeria. Nacionalna chudožestvena galeria. Sofia 1970.
  • Neumann, in: Kotalík 1984, 234-235
    Jiří Kotalík (ed.), Národní galerie v Praze. I., Praha 1984 (slovenská reedice Bratislava 1988).
  • Daniel, in: Kat. NG 1988b, 232-233
    L. Daniel, in: Jiří Kotalík (ed.), Die Nationalgalerie in Prag. I., Kat. NG, Hanau, 1988b.
  • Daniel, in: Kat. NG 1992, 60-61, č. k. 32
    L. Daniel, in: Kat. NG 1992: Národní galerie v Praze. Staré evropské umění. Šternberský palác (kat. výst.), Praha – Paříž 1992.
  • Průvodce NG 1999, 21
    European Painting and Sculpture from the Antiquity to the end of the late 18th Century. A guide to the Collection, Sternberg Palace, National Gallery in Prague, Prague 1999.
  • Jandlová, in: Kat. NG 2019, 140-141
    M. Jandlová, in: Marius Winzeler (ed.), Staří Mistři / Alte Meister / Old Masters, Národní galerie Praha / Nationalgalerie Prag / National Gallery Prague, Praha 2019.
  • Jandlová Sošková 2023, č. k. 3
    Martina Jandlová Sošková, French Paintings from the 16th to the 19th Century. Illustrated Summary Catalogue, National Gallery in Prague 2023.
  • Kat. NG 1988a, 95, č. k. 151
    Jiří Mašín (ed.), Staré evropské umění. Sbírky Národní galerie v Praze. Šternberský palác, Praha 1988.
  • Neumann 1992, 61, pozn. 4
    Jaromír Neumann, Tableaux de Simon Vouet conservés dans les musées de Tchécoslovaquie, in: Stéphane Loire, Simon Vouet. Actes du colloque international Galeries nationale du Grand Palais 5-6-7 février 1991, Paris 1992, s. 44–64.
  • Thuillier 2000, 312, č. k. 169
    Jacques Thuillier, Sebastien Bourdon 1616–1676. Catalogue critique et chronologie de l´œuvre complet, Paris – Montpellier – Strasbourg 2000.
  • Mandrella 2007, 35
    David Mandrella, Quelques nouveautés concernant Sébastien Bourdon (Montpellier 1616 – Paris 1671), La Tribune de l´art, février 2007 (Thuillier, č. k. 85).
  • Aukční katalog Vídeň 1918, 7, č. 102, obr. 14
    283. Kunstauktion, K. K. Versteigerungsamt Dorotheum, I. Nachlass Franz Hauer, Wien, Gemälde österreichischer Künstler, Katalog Nr. 1-162, II. Gemälde und Antiquitäten aus verschiedenem österreichischem Privatbesitz, Katalog Nr. 163−761, Wien 1908 [20. − 23. 3. 1918].
  • Widauer 2000, 797, č. 169
    Heinz Widauer, Sébastien Bourdon. Montpellier and Strasbourg, The Burlington Magazine 142, No. 1173, December 2000, s. 795–797.

Obraz inv. č. DO 4845 byl prodán na aukci ve Vídni v roce 1918 jako dílo Nicolase Poussina. Datujeme jej do období po Bourdonově návratu ze Švédska (1653–1657) a můžeme jej dát do souvislosti s Krajinou s mlýnem (Providence, Rhode Island School of Design, Museum of Art, inv. č. 51.506). Malba představuje skupinu lučištníků s antickou hermovkou, k níž byl připevněn terč, a rodinu odpočívající v trávě, která střelbu lučištníků sleduje. V dalších plánech kompozice se otevírá pohled na řeku, překlenutou mostem, s plující lodí a skupinkou postav na břehu řeky. Údolí řeky je lemováno architekturou, v pozadí se zvedají hory a na obloze se klenou dramatická mračna. Vztah mezi figurami a krajinou je srovnatelný s londýnským obrazem Návrat ztracené archy (The National Gallery, inv. č. NG 64), datovaným do roku 1659, s jemu blízkou malbou z New York Lunde Collection Odpočinek na útěku do Egypta. Principem těchto kompozic je maximální zaplněnost celé plochy obrazu, jíž je divák provázen od jednoho děje k druhému. Promyšlené horizontální i vertikální členění jednotlivých plánů obrazu zobrazujících nejrůznější terén, vodu i nebe se pak stalo základem konstrukce většiny Bourdonových krajin. Připomenout je třeba v tomto ohledu zejména inspiraci kompozicemi Annibala Carracciho (1560–1609), která je v souladu s předpokladem, že Bourdon v Římě poznal Carracciho krajiny z Palazzo Doria Pamphilj (srov. zejména Útěk do Egypta). Thuillier v tomto obrazu a v krajině z Providence vidí uvolněnost a osvobození malířovy krajinářské vize příznačné pro jeho pozdní krajiny. Krajiny, jež Bourdon namaloval 1650–1660 (v porovnání s ranými krajinami), tedy v desetiletí, kam řadíme i obraz z NGP mají podstatně širší rejstřík motivů, které jsou kumulovány v rámci komplikovaného děje. V duchu výše popsaného principu členění krajiny, umísťování figur, jejich proporcí, zobrazování pohybu i celkového vizuálního zpracování je možné obraz z NGP přiblížit ještě skupině čtyř grafických listů s náměty z Nového zákona, jejichž provedení v malbě není známo (Thuillier 2000, s. 426–427, č. k. 312–315), srov. Kristus a Parabola o dělnících na vinici (č. k. 314). V Département des Arts graphiques, Musée du Louvre je uchovávána kresba, která zobrazuje ústřední část Bourdonovy kompozice, dosud připisované Francisque Millet, inv. č. RF 677. Kvalita kresby i objevené podkresby však svědčí o tom, že dílo je originálem. S největší pravděpodobností tedy jde podle Victora Hundsbucklera o přípravnou Bourdonovu kresbu, kterou datuje do let 1652–1658. Je však třeba zmínit, že se obraz z NGP s kresbou neshoduje zcela. Skupina odpočívající rodiny sestavuje figury odlišně, figura muže je otočena zády. Kompozice obrazu z NGP je známa z několika dalších provedení: obraz (olej na plátně. 49 × 62 cm) byl prodán jako Francisque Millet u Hugo Helbinga ve Frankfurtu nad Mohanem, 3. a 4. května 1932. Dalším provedením je stará kopie (olej na pláně, 80 × 97 cm) z National Gallery of Ireland v Dublinu.

Martina Jandlová Sošková 2023