Laban hledá své bůžky

(1703 – 1770)
Název Laban hledá své bůžky
Místo vzniku Francie
Datování po 1765
Provenience před 1945 sbírka Ewalda Hoyera
Způsob nabytí získáno z Úřadu Předsednictva vlády, 1945
Inventární číslo DO 4626
Katalogové číslo 1
Tematický celek Francouzské malířství 16.-19. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Rozměry
výška 60 cm / šířka 73 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Blažíček 1959, 371
    Oldřich J. Blažíček, La peinture française du XVIIe et du XVIIIe siècle dans les collections tchécoslovaques, Relations Artistiques entre la France et les autres pays depuis le haut Moyen-Age jusqu´à la fin du XIXe siècle. Actes du XIXe Congrès International d´Histoire de l´Art, Paris 8–13 Septembre 1958, Paris 1959.
  • Neumann, in: Kotalík 1984, 236-237
    Jiří Kotalík (ed.), Národní galerie v Praze. I., Praha 1984 (slovenská reedice Bratislava 1988).
  • Daniel, in: Kat. NG 1988b, 234-235
    L. Daniel, in: Jiří Kotalík (ed.), Die Nationalgalerie in Prag. I., Kat. NG, Hanau, 1988b.
  • Daniel, in: Kat. NG 1992, 63, č. k. 34
    L. Daniel, in: Kat. NG 1992: Národní galerie v Praze. Staré evropské umění. Šternberský palác (kat. výst.), Praha – Paříž 1992.
  • Průvodce NG 1999, 22
    European Painting and Sculpture from the Antiquity to the end of the late 18th Century. A guide to the Collection, Sternberg Palace, National Gallery in Prague, Prague 1999.
  • Průvodce NG 2003, 81, č. 63
    Vít Vlnas (ed.), European Art from Antiquity to the End of the Baroque, National Gallery, Prague 2003.
  • Joulie 2004, 116
    Franҫoise Joulie, Boucher et les peintres du Nord, Dijon, musée Magnin, London, The Wallace Collection, Paris 2004.
  • Jandlová, in: Kat. NG 2019, 226-227
    M. Jandlová, in: Marius Winzeler (ed.), Staří Mistři / Alte Meister / Old Masters, Národní galerie Praha / Nationalgalerie Prag / National Gallery Prague, Praha 2019.
  • Erben 2020, 332-333
    Václav Erben, Obrazy ze židovských sbírek v Národní galerii v Praze, I. Neidentifikovatelní majitelé, Svazek 7, Centrum pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí II. Světové války, o. p. s., Praha 2020.
  • Jandlová Sošková 2023, č. k. 1
    Martina Jandlová Sošková, French Paintings from the 16th to the 19th Century. Illustrated Summary Catalogue, National Gallery in Prague 2023.

Obraz nelze spojit dle staršího předpokladu Pierra Rosenberga (1978) s olejovou skicou v technice grisaille z Bergeretovy sbírky prodané v Paříži v roce 1786 a ani moderní historie díla není známá. Víme pouze, že v roce 1945 byl obraz v majetku ing. Ewalda Hoyera, jednoho z hlavních inženýrů na ponorkových základnách ve Francii. Malba zobrazuje příběh Jákoba, kterého na cestě do Kanaánu, kam se vypravil spolu s Rachel a Leou poté, co opustil Labánův dům, dostihne Labán a začne hledat své domácí bůžky, které si Rachel vzala na cestu s sebou [Gn 31,17–35]. Boucher oba muže vyobrazil oproti zvyklostem jako starce, čímž pravděpodobně navazoval na své vlastní realizace antických námětů. Srovnání nalezneme např. v pozdní olejové skice Smrt Sokrata (Le Mans, Musée Tessé, inv. č. 1821). Stavbu i kresebnou formu jednotlivých figur lidí i zvířat na pražském obraze můžeme spojit s Boucherovým stylem, rozvíjejícím se od 50. let 18. století, se studiemi, které malíř vytvářel během svého profesorského působení na Akademii. Podle Franҫoise Joulie měly přímý vliv na kompozici z NGP (Joulie 2004, s. 116) pozdní kresby stařeckých hlav Starý muž z profilu; Starý muž en face (Rouen, Bibliothèque municipale, inv. č. BMR 14389, BMR 14390) inspirované tvorbou Petra Paula Rubense (1577–1640) i Rembrandta (1606–1669). Pražská malba posouvá hranice skici, přenáší na plátno výrazové prostředky, které Boucher na konci 60. let využíval v kresbě, srov. např. Juno žádá Aeola, aby osvobodil větry, 1769 (Horvitz Collection, Boston, inv. č. DF 28), kdy jemné linky perem kombinoval se silnými tahy černého kamene a lavírováním. Malbu z NGP můžeme ve způsobu provedení, kdy barvy zdůrazňují ve své podstatě monochromatickou malbu, přiblížit některým dalším skicám z poslední dekády Boucherova života, srov. např. Mladý pár, ca 1765 (private collection). Obraz inv. č. DO 4626 je ale propracovanou a do posledního detailu dotaženou prací, která byla nejspíš záměrně, v souladu s tehdejšími sběratelskými preferencemi, vytvořena ve formě náčrtu.

Martina Jandlová Sošková 2023