Název | Laban hledá své bůžky |
---|---|
Místo vzniku | Francie |
Datování | po 1765 |
Provenience | před 1945 sbírka Ewalda Hoyera |
Způsob nabytí | získáno z Úřadu Předsednictva vlády, 1945 |
Inventární číslo | DO 4626 |
Katalogové číslo | 1 |
Tematický celek | Francouzské malířství 16.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Rozměry |
výška 60 cm / šířka 73 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Obraz nelze spojit dle staršího předpokladu Pierra Rosenberga (1978) s olejovou skicou v technice grisaille z Bergeretovy sbírky prodané v Paříži v roce 1786 a ani moderní historie díla není známá. Víme pouze, že v roce 1945 byl obraz v majetku ing. Ewalda Hoyera, jednoho z hlavních inženýrů na ponorkových základnách ve Francii. Malba zobrazuje příběh Jákoba, kterého na cestě do Kanaánu, kam se vypravil spolu s Rachel a Leou poté, co opustil Labánův dům, dostihne Labán a začne hledat své domácí bůžky, které si Rachel vzala na cestu s sebou [Gn 31,17–35]. Boucher oba muže vyobrazil oproti zvyklostem jako starce, čímž pravděpodobně navazoval na své vlastní realizace antických námětů. Srovnání nalezneme např. v pozdní olejové skice Smrt Sokrata (Le Mans, Musée Tessé, inv. č. 1821). Stavbu i kresebnou formu jednotlivých figur lidí i zvířat na pražském obraze můžeme spojit s Boucherovým stylem, rozvíjejícím se od 50. let 18. století, se studiemi, které malíř vytvářel během svého profesorského působení na Akademii. Podle Franҫoise Joulie měly přímý vliv na kompozici z NGP (Joulie 2004, s. 116) pozdní kresby stařeckých hlav Starý muž z profilu; Starý muž en face (Rouen, Bibliothèque municipale, inv. č. BMR 14389, BMR 14390) inspirované tvorbou Petra Paula Rubense (1577–1640) i Rembrandta (1606–1669). Pražská malba posouvá hranice skici, přenáší na plátno výrazové prostředky, které Boucher na konci 60. let využíval v kresbě, srov. např. Juno žádá Aeola, aby osvobodil větry, 1769 (Horvitz Collection, Boston, inv. č. DF 28), kdy jemné linky perem kombinoval se silnými tahy černého kamene a lavírováním. Malbu z NGP můžeme ve způsobu provedení, kdy barvy zdůrazňují ve své podstatě monochromatickou malbu, přiblížit některým dalším skicám z poslední dekády Boucherova života, srov. např. Mladý pár, ca 1765 (private collection). Obraz inv. č. DO 4626 je ale propracovanou a do posledního detailu dotaženou prací, která byla nejspíš záměrně, v souladu s tehdejšími sběratelskými preferencemi, vytvořena ve formě náčrtu.
Martina Jandlová Sošková 2023