Zkouška čistoty vestálky Tuscie

Bartholomeus Spranger  – inventor
(1546 – 1611)
Jacob Matham  – rytec
(1571 – 1631)
Název Zkouška čistoty vestálky Tuscie
Místo vzniku Praha; Země Koruny české
Stav II.
Datování 1608
Počet stran 1
Způsob nabytí Získáno: 1962
Inventární číslo R 199833
Tematický celek Manýristická grafika
Sbírka Sbírka grafiky a kresby
Druh uměleckého díla grafika
Značeno dole uprostřed: Bartholomaus Spranger Inventor. Iacobus Matham sculptor et excud. Anno 1608.
Nápis ILLUSTRISSIMO PRINCIPI D[OMI]N[O] PETRO WOCK (...) Invicta veri vis ut innocentia.
Rozměry
výška 673 mm / šířka 495 mm
Materiál
Technika
Literatura
  • Campbell in kat. Edinburgh 1991, s. 36–37
    Robert John Weston Evans – Eliška Fučíková – Mungo Campbell, The Stylish Image. Printmakers to the Court of Rudolf II, Edinburgh 1991.
  • De Bie 1662, s. 499
    Cornelis De Bie, Het gulden cabinet van de edele vry schilder-const..., Antwerpen 1662
  • Widerkehr 1998, s. 203
    Léna Widerkehr, Jacob Matham, un épigone haarlémois et ses rapports avec l´art de la cour de Rodolphe II, Umění 46, 1998, s. 39–51, 199.
  • Widerkehr 2007
    Léna Widerkehr, Introduction, in: eadem – Huigen Leeflang (eds.), The New Hollstein Dutch and Flemish Etchings, Engravins and Woodcuts 1450-1700 – Jacob Matham I, Amsterdam 2007, s. xxiv-lxviii.

Rytina je dedikována Petru Vokovi z Rožmberka (1539–1611), poslednímu vladaři rožmberského dominia, největšího šlechtického panství v Čechách v 16. století. Podle archivní zprávy zaplatil v březnu 1609 Petr Vok Sprangerovi za mědiryt 100 zlatých. Námětem rytiny je příběh římské vestálky Tuscie, která, podle Plinia, po obvinění z cizoložství prokázala nevinu tím, že dokázala nést vodu v sítu.8 Pod vzrostlým stromem ve střední části je zachycen personifikovaný Tiber a římská vlčice s Romulem a Remem. Doprovodná báseň parafrázuje Liviův popis rozvodněné řeky a záchrany obou chlapců.9 Na pozadí majestátního Říma jsou před branami města nastoupena vojska, jejichž velitelé spolu vzrušeně debatují. Putto u koruny stromu duje na troubu slávy, druhý drží v ruce hranostaje, atribut čistoty. Rožmberkové odvozovali – na základě fiktivní legendy – svůj původ od římského rodu Orsini, Řím proto upomíná i ke kolébce jejich rodu. Antické předky si nárokovali také habsburští císaři; Aeneas, bájný předek Romula a Rema, byl pokládán za praotce celého císařského rodokmene.10 Diskutující velitelé mohou nejspíše symbolizovat rostoucí svár mezi Rudolfem a jeho bratrem Matyášem nebo spory se stavy, gradující v letech 1607–1608 otevřenou vzpourou proti císaři a rozkolem monarchie.11 Rytina také pravděpodobně odráží postoj Rožmberka k této situaci. V době sílící stavovské opozice Petr Vok patřil mezi hlavní aktéry politických jednání, z nichž mnohá probíhala na jeho zámku v Třeboni.12 Rožmberkovým cílem však nebylo svržení Rudolfa II., nýbrž posílení stavovských pravomocí a dosažení náboženské svobody. Z tohoto pohledu může být naše rytina vnímána jako proklamace „neviny“ a věrnosti ve vztahu k císaři Rudolfovi.

Blanka Kubíková 0000