| Název | Triumf Moudrosti nad Nevědomostí |
|---|---|
| Místo vzniku | Praha; Země Koruny české |
| Stav | II. |
| Datování | 1597 |
| Způsob nabytí | Získáno: 1962 |
| Inventární číslo | R 160579 |
| Tematický celek | Manýristická grafika |
| Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
| Druh uměleckého díla | grafika |
| Značeno | na soklu: B[artholomeus]: Spranger invent[or]. Sadeler sculp[sit] |
| Nápis | INSCIVS NON HONORABITur, (...) et solido cassus honore ruat. |
| Rozměry |
výška 515 mm / šířka 364 mm
|
| Materiál | |
| Technika | |
| Literatura |
Mezi výsledky šťastné spolupráce Sprangera s rytcem Aegidiem Sadelerem nepochybně náleží impozantní oslava Moudrosti jako vítězky v boji s Hloupostí či Nevědomostí. Obraz stejného námětu a velmi podobného obsahu zvaný Minerva poráží Nevědomost (dnes v Kunsthistorisches Museum Wien) bývá vročen mezi léta 1596 a 1600. Tato datace se uvádí vzhledem ke skutečnosti, že malířství bylo povýšeno mezi umění císařským majestátem v roce 1595, přičemž jeho personifikaci na malbě vidíme mezi ostatními. Podle datace obrazu se mědiryt klade do doby o něco mladší na základě obecného přesvědčení, že grafické listy sloužily a priori jako reprodukce, a musely tedy vzniknout později. Mnohdy tomu tak bylo, avšak v řadě případů se grafiky vydávaly současně, jako jiná verze námětu, někdy dokonce mohly vzniknout dříve. Mědiryt navíc není s obrazem totožný a lze předpokládat, že šlo o jinou variantu.
Alena Volrábová 0000