Svatba Amora a Psyché

Bartholomeus Spranger  – inventor
(1546 – 1611)
Hendrick Goltzius  – rytec
(1558 – 1617)
Název Svatba Amora a Psyché
Místo vzniku Praha; Země Koruny české
Stav I.
Datování 1587
Způsob nabytí Zakoupeno od Heřmana Štěpánka, obchodu obrazy 1956
Inventární číslo R 137657
Tematický celek Manýristická grafika
Sbírka Sbírka grafiky a kresby
Druh uměleckého díla grafika
Značeno vpravo dole: BARTO.SPRANGERS INVEN. / ANNO. 1587. / H.Goltzius sculp. et excud.
Nápis Iuxta CLARISS[IMO] AC ILLVSTRI[SSIMO]/ D[OMINO] D[OMINO] WOLFGANGO RVMPF / BARONI IN WIELROS. SAC[RAE] / CAES[AREAE] MA[IESTA] (...) Ambrosiam; potitur votis iam laetus, at illam Foecundat saeclo nullo interitum Voluptas.
Rozměry
výška 435 mm / šířka 858 mm
Materiál
Technika
Literatura
  • Gerszi in kat. Essen-Wien 1988
    Christian Beufort (ed.), Prag um 1600, Essen – Wien 1988.
  • Luijten in kat. Amsterdam 1993
    Ger Luijten et al., Dawn of the Golden Age. Northern Netherlandish Art, 1580–1620, Amsterdam 1993.
  • Orenstein v kat. Amsterdam 2003
    Huigen Leeflang – Ger Luijten (eds.), Hendrick Goltzius (1558–1617): Tekeningen, Prenten en Schilderijen, Zwolle 2003.
  • Oberhuber 1958
    Konrad Oberhuber, Die stilistische Entwicklung im Werk Bartholomäus Sprangers, Diss., Wien 1958.
  • Van Mander 1604
    van Mander 1604 – Carel van Mander, Het Schilder-boeck waer in voor het eerst de leerlustighe ieught den grondt der edel vry schilderconst in verscheyden deelen wort voorghedraghen, Haarlem 1604.
  • Oberhuber 1967
    Oberhuber 1967/1968 — Konrad Oberhuber (ed.), Zwischen Renaissance und Barock. Die Zeitalter von Bruegel und Bellange. Werke aus dem Besitz der Albertina, kat. výst. Albertina 1967/68, Wien 1967.
  • Konečný in Kat. Praha 2012
    Kat. Praha 2012 — Alena Volrábová – Blanka Kubíková (eds.), Rudolf II. a mistři grafického umění / Rudolf II and Masters of Printmaking, kat. výst.. Národní galerie v Praze, Praha 2012.
  • Metzler 2014
    Metzler 2014 — Sally Metzler, Bartholomeus Spranger. Splendor and Eroticism in Imperial Prague. The Complete Works, kat. výst. The Metropolitan Museum of Art, New York 2014.

Rozměrná komplexní kompozice s více než osmi desítkami postav rozmístěnými v mnoha prostorových plánech představuje vrcholné dílo nizozemského manýrismu. Námět vychází z pohádky o Amorovi a Psyché z latinského románu Zlatý osel od Lucia Apuleia. Milostný příběh je korunován sňatkem hlavní dvojice za přítomnosti bohů. V renesanci byl příběh velmi oblíbený, symbolizoval spojení lidské duše (Psyché) s láskou (Amor), z něhož se rodí potěšení. Příběhu se dostalo mnohých ztvárnění, k nejproslulejším patří freska v římské Farnesině od Raffaela a jeho dílny. Spranger ji nepochybně znal, nicméně jeho provedení je podstatně dynamičtější a mnohem více spektakulární. Téma ostatně nezpracovával poprvé, již v období 1576 až 1577 namaloval obraz Únos Psýché (Kunstmuseum Bern), na němž Merkur dívku unáší na Olymp za jejím ženichem, a věnoval jej císaři Rudolfovi II. Výstavba malby může být pokládána za předstupeň rozsáhlejší kompozice grafického listu. Největší pozornost budila rozmanitost elegantních protáhlých postav. Invenčnost pohybů lidského těla byla v manýrismu vysoce oceňována. V rytině se spojila Sprangerova energická kresba s ryteckou bravurou Hendricka Goltzia, která v tomto případě není doslovným přepisem, nýbrž interpretací do jiného výtvarného média. Sprangerova lavírovaná perokresba z Rijksmuseum byla vytvořena pro vznik mědirytu, neposkytuje však přesné vodítko pro jednotlivé linie či šrafování. Goltzius musel nalézt vhodné rytecké řešení. Základní repertoár rýh se příliš neliší od jeho předchozích prací, nová je zde energie, s níž pracuje, rýhy jsou výraznější, silnější, sledují a zvýrazňují plasticitu tvarů. Na působivosti grafického listu má proto Goltzius významný podíl, umocnil prostorové a světelné efekty, aniž se zpronevěřil Sprangerovu výrazu.

Blanka Kubíková 0000