| Název | Pohled na Prahu – tzv. Sadelerův prospekt |
|---|---|
| Místo vzniku | Praha; Země Koruny české |
| Stav | I. |
| Datování | 1606 |
| Počet stran | 9 strana |
| Způsob nabytí | Převedeno z Národního muzea 1949 |
| Inventární číslo | R 78031 |
| Tematický celek | Manýristická grafika |
| Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
| Druh uměleckého díla | grafika |
| Značeno | Philippus Vanden Bosche (...) phragiarius designavit Johannes Wechter aeri incidit. |
| Nápis | PRAGA MVLTAVIA FLVVIVS |
| Přípis | SAC[RAE] CAES[AREAE] MAI[ESTATIS] PRIVILEGIO / EIUSDEM MAI[ESTATIS] SCULPTOR / AEGIDIUS SADELER EXCUDIT NOBILIBUS AMPLISSIMUS PRUDENTISSIMIS / PRIMATIBUS CONSULIBUS SENATORIBUS / METROPOLITANAE TRIURBIS PRAGAE / DEDICAT / SAC[RAE] CAES[AREAE] MAI[ESTATIS] SCULPTOR AEG[IDIUS] SADELER / M.D.C.VI. |
| Rozměry |
výška 460 mm / šířka 360 mm
|
| Materiál | |
| Technika | |
| Literatura |
Vynikající grafický list je plodem přátelství, uměleckého souznění a spolupráce mezi rytcem Aegidiem Sadelerem a malířem Bartholomeem Sprangerem. Jak udává Sadelerovo latinské věnování, „zveřejnil“ touto rytinou Sprangerův zármutek nad ztrátou milované manželky Christiny. Rytina se vyznačuje nápadným kontrastem mezi realistickými podobiznami Sprangera a jeho choti a stylizovanými doprovodnými postavami, které iluzionisticky oživují prostor mezi manžely. Kompozičně i významově je list rozdělen na dvě poloviny. Pravá část je věnována oslavě zesnulé Christiny a vypovídá o nepřemožitelnosti smrti. Levá polovina je vyhrazena zarmoucenému Sprangerovi a oslavě jeho umění, které svým způsobem smrt překonává. Oba celky propojuje postava Smrti a boha času Chrona, který zabraňuje Smrti zabodnout předčasně šíp do Sprangerova srdce. Je to Boží vůle, aby Spranger ještě žil a vytvořil slavná díla. Oznamuje to také letící Fáma, která se obrací k Malířství, Sochařství a Architektuře, seskupeným za Sprangerovými zády (VIVIT NVMINE ET NOMINE; Žije s Boží vůlí a svým jménem). Tato obsahově bohatá grafická elegie je po právu jedna z nejproslulejších rytin rudolfínského manýrismu.
Petra Zelenková 0000