| Název | Portrét Anselma Boëtia de Boodt |
|---|---|
| Místo vzniku | Praha; Země Koruny české |
| Stav | I. |
| Datování | 1603 – 1604 |
| Způsob nabytí | Získáno: 1962 |
| Inventární číslo | R 155110 |
| Tematický celek | Manýristická grafika |
| Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
| Druh uměleckého díla | grafika |
| Nápis | ANSELMVS BOETIVS DE BOODT (...) AVLAE MEDICVS. OBSTANDO, SORTIS CASVS DELEMVS ACERBOS, / HINC VNI FIDAS, ET AB VNO STABILE SVMES. VNO SVMES STABILE. HANC EFFIGIEM AMICO SVO OPTIME DE SE (...) M[AIESTATIS] SCVLPTOR. |
| Přípis |
Dole v kartuši: HANC EFFIGIEM AMICO SVO OPTIME DE SE / MERITO ANTIQVAQ[UE] APVD GRVDIOS NOBILITATE / CLARO GRATITVDINIS ERGO SCVLPSIT ET / DEDICAVIT AEGIDIVS SADELER S[ACRAE] C[AESAREAE] M[AIESTATIS] SCVLPTOR. |
| Rozměry |
výška 219 mm / šířka 133 mm
|
| Materiál | |
| Technika | |
| Literatura |
Anselmus Boëtius de Boodt (1550–1632) byl významným příslušníkem Rudolfova dvora. Vlámský lékař a přírodovědec, alchymista a tvůrce emblémů se nejvíce proslavil v mineralogii, je dokonce pokládán za jednoho ze zakladatelů jejího moderního studia. V Čechách pobýval zřejmě již od konce sedmdesátých let, údajně jako lékař Viléma z Rožmberka; v roce 1588 byl jmenován dvorním lékařem Rudolfa II. a roku 1604 dokonce jeho osobním lékařem. Tuto pozici zastával až do císařovy smrti, později, v roce 1614, se vrátil do rodných Brugg. Sadeler zvolil pro De Boodtův portrét svou oblíbenou formuli, ovál s obíhajícím nápisem, který však doplnil o prvky osobního charakteru. Po stranách jsou zobrazeny erby De Boodtových předků (nalevo nahoře otcův – Boodt, napravo matčin – Voet). Jak si povšiml Ivo Purš, zvýrazněná slova De Boodtovy devízy v horní části grafického listu: Obstando sortis casus delemus acerbos hinc uni Fidas, et ab Vno Stabile Svmes (Odporováním zahlazujeme trpké rány osudu. Důvěřuj proto jedinému a získáš od jediného stálost), jsou anagramy jeho jména. V medailonku nahoře je zachycen boj sokola s jeřábem a opakují se slova Obstando delemus. Jak Purš uvádí, jde o De Boodtovu impresu s alchymistickým podtextem, která má původ v emblematice. Na parapetu se opakuje Sumes stabile uno (Získáš, co je stálé), s alchymickým symbolem slunce či zlata. Důvěrnější vztah mezi portrétovaným a Sadelerem se projevuje ve věnování, v němž rytec oslovuje De Boodta jako svého nejlepšího přítele.
Blanka Kubíková 0000