Název | Portrét Jacoba Chimarrhaea |
---|---|
Místo vzniku | Praha; Země Koruny české |
Stav | II. |
Datování | 1601 |
Provenience | Sbírka Jindřicha Klazara |
Způsob nabytí | Dar Jindřicha Klazara 1946 |
Inventární číslo | R 16971 |
Tematický celek | Manýristická grafika |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | grafika |
Značeno | S[acrae] Caes[areae] M[aesta]tis Sculptor Aeg[idius] Sadeler ad vivum delineauit |
Nápis | IACOBVS CHIMARRHAEVS S[ANCTAE] (..) CAES[ARIS] MAIOR ETC. AETA[TE] LIX. Domat Omnia Virtus. M. D. C. I. Esse locum intra aulam Virtuti: crescere multos (...) / Praemia fert, Largo Caesare, seruitij. |
Rozměry |
výška 195 mm / šířka 121 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Jacob Chimarrhaeus (1546–1614) patřil mezi Rudolfovy vzdělané služebníky a hodnostáře. Rodilý Nizozemec vstoupil v mládí na duchovní dráhu, současně byl však nadaný hudebník a básník. Velkou část života strávil v Čechách, v Praze se nejprve uplatnil jako zpěvák a hráč na violu, později se stal dvorním kaplanem a kanovníkem kapituly u Sv. Víta. Císař jeho služby ocenil tím, že jej jmenoval dvorním almužníkem a falckrabětem, a také mu udělil titul rytíře zlaté ostruhy a říšského palatina. Chimarrhaeus byl úspěšný rovněž v duchovní kariéře – stal se proboštem v Kolíně nad Rýnem, v Ratiboři, kanovníkem v Budyšíně a v Olomouci. Od roku 1599 do konce života působil jako probošt v Litoměřicích. Sadeler u tohoto portrétu obohatil obvyklý typ centrálního oválu o motivy upomínající k Chimarrhaeovým duchovním úřadům a jeho erb. Tvář téměř šedesátiletého kněze je zobrazena realisticky a současně velmi citlivě s přesvědčivou psychologickou charakteristikou. Pod portrétem je umístěno Chimarrhaeovo motto: Domat Omnia Virtus (Ctnost vše překonává).
Blanka Kubíková 0000