Portrét Mehdího Kulí Bega

Aegidius II. Sadeler  – inventor
(1570 – 1625)
Název Portrét Mehdího Kulí Bega
Místo vzniku Praha; Země Koruny české
Stav I.
Datování 1605
Způsob nabytí Získáno: 1962
Inventární číslo R 155122
Tematický celek Manýristická grafika
Sbírka Sbírka grafiky a kresby
Druh uměleckého díla grafika
Značeno Dole vlevo: S[acrae] Caes[areae] M[aesta]tis. Sculptor Aegidius Sadeler ad viuum...
Nápis MECHTI KVLI BEG ENNVG OGLY ILLVSTRIS D[OMINUS] IN PERSIA LEGATVS REGIS PERSAR[VM] AD IMP[ERATOREM] ROMAN[VM]
Rozměry
výška 257 mm / šířka 188 mm
Materiál
Technika
Literatura
  • Zelenková in Kat. Olomouc 2004, s. 27
    Adam Hnojil (ed.), V zajetí vášně: sbírka Patrika Šimona, Olomouc 2004.
  • Deluga 2008, s. 424–426
    Waldemar Deluga, The Oriental Portraits of Aegidius Sadeler, Print Quarterly XXV, 2008, 4, s. 424–426.
  • Haupt in kat. Essen-Wien 1988, s. 112–113
    Christian Beufort (ed.), Prag um 1600, Essen – Wien 1988
  • Chytil 1904, s. 40
    Karel Chytil, K vývoji středověkého malířství českého. Dílo II, 1904, s. 122–129.

V létě roku 1604 dorazilo do Prahy druhé perské poselstvo vedené šáhovým pověřencem Zejnalem Chánem, které mělo podpořit vyjednávání o protiturecké koalici, jež o několik let dříve začal sir Sherley. Císař Rudolf sice roku 1602 vypravil své poselstvo k perskému šáhovi, avšak vzhledem k časové náročnosti tehdejšího cestování se obě iniciativy minuly, šáh mezitím vyslal druhou skupinu. I toto poselstvo císař velmi vlídně přijal, jak dokumentují např. soudobé fuggerovské noviny. Později v prosinci roku 1604 se v Praze objevil i zde zobrazený diplomat Mehdí Kulí Beg. Císařův dvorní malíř Esaye le Gillon, o němž jinak nemáme téměř žádné informace, vytvořil jeho podobiznu ve formě kvašové miniatury, která je datována rokem 1605 a doplněna persky psaným textem. Miniatura byla nejspíše určena pro císařovu kunstkomoru na památku vzácné návštěvy. Patrně při stejné příležitosti vznikla dnes nedochovaná Sadelerova kresba, podle níž rytec vytvořil vyslancův portrét. Podobizna Mehdího Kulí Bega má velmi živý výraz a působí takřka neformálním dojmem. Vyslanec je zobrazen v polopostavě, oděn do perského šatu z drahocenných látek, hlavu mu zdobí charakteristický turban. Na ruce má usazeného sokola. Pták mohl být diplomatickým darem císaři, je známo, že vzácná zvířata vyslanci často přiváželi právě za tímto účelem. Zdá se, že tuto domněnku podporuje i formulace perského textu. Vznik grafiky mohl být podnícen dokumentárním záměrem zobrazit exotického návštěvníka, mohlo však jít také o součást propagandistické kampaně, protože vydáním rytiny se otevřeně poukazovalo na jednání mezi perským šáhem a císařem.

Blanka Kubíková 0000