Název | Portrét Rudolfa II. |
---|---|
Místo vzniku | Praha; Země Koruny české |
Stav | I. |
Datování | 1604 |
Způsob nabytí | Získáno: 1962 |
Inventární číslo | R 155114 |
Tematický celek | Manýristická grafika |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | grafika |
Nápis | CVM / PRIVIL[EGIO]/ S[ACRAE] C[AESAREAE] M[AIESTATIS] |
Přípis | AVGVSTISSIMO ET GLORIOSISSIMO ROM[ANORVM] IMPERATORI, / RVDOLPHO II. GERMANIAE, HUNGARIAE, BOHEMIAE ETC REGI D[OMI] NO SVO / CLEMENTISSIMO SVBIECTISSIMVS CLIENS AEGIDIVS SADELER IN DEMISSAE / ET DEBITAE OBSERVANTIAE SIGNVM DEDICABAT ANNO M. DC IIII PRAGAE: |
Rozměry |
výška 304 mm / šířka 222 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Podobizna císaře v tříčtvrteční postavě má výrazně vojenský charakter, podobně jako jeho jezdecký portrét. Rudolf II. je oděn v brnění, v ruce drží velitelskou hůl, na stolku za ním je položena přílbice. Hlavu císaři zdobí triumfální vavřínový věnec. Sadelerova grafika úzce souvisí s rytým portrétem od Martina Roty, který kompozici vytvořil v roce 1574, tedy v době, kdy Rudolf stál na počátku své vlády. Portrét byl velmi úspěšný a císaři se zjevně musel líbit, protože v roce 1604 (tedy po třiceti letech) Aegidius Sadeler týž typ takřka doslovně použil znovu. Pro Rudolfovu tvář starší o desítky let však rytec zvolil Aachenovu předlohu. Sadelerova deska je zaznamenána v inventáři císařovy kunstkomory.5 Není pochyb o tom, že rytina dosáhla velkého úspěchu a vytištění ve vysokém nákladu, v roce 1609 byla vydána znovu.
Blanka Kubíková 0000