Portrét Rudolfa II.

Martino Rota  – inventor
(1520 – 1583)
Hans von Aachen  – inventor
(1552 – 4. 3. 1615)
Aegidius II. Sadeler  – rytec
(1570 – 1625)
Název Portrét Rudolfa II.
Místo vzniku Praha; Země Koruny české
Stav I.
Datování 1604
Způsob nabytí Získáno: 1962
Inventární číslo R 155114
Tematický celek Manýristická grafika
Sbírka Sbírka grafiky a kresby
Druh uměleckého díla grafika
Nápis CVM / PRIVIL[EGIO]/ S[ACRAE] C[AESAREAE] M[AIESTATIS]
Přípis

AVGVSTISSIMO ET GLORIOSISSIMO ROM[ANORVM] IMPERATORI, / RVDOLPHO II. GERMANIAE, HUNGARIAE, BOHEMIAE ETC REGI D[OMI] NO SVO / CLEMENTISSIMO SVBIECTISSIMVS CLIENS AEGIDIVS SADELER IN DEMISSAE / ET DEBITAE OBSERVANTIAE SIGNVM DEDICABAT ANNO M. DC IIII PRAGAE:

Rozměry
výška 304 mm / šířka 222 mm
Materiál
Technika
Literatura
  • DaCosta Kaufmann 1988, s. 201
    Thomas DaCosta Kaufmann, The School of Prague. Painting at the Court of Rufdolf II., Chicago–London 1988
  • Kat. Essen – Wien 1988, s. 161–170
    Christian Beufort (ed.), Prag um 1600, Essen – Wien 1988.
  • An der Heiden 1970, s. 199
    Rüdiger an der Heiden, Die Porträtmalerei des Hans von Aachen, Jahrbuch der Kunsthistorisches Sammlungen in Wien, N.F. 30=66.1970, s. 135–226.
  • Larsson 1997, s. 127
    Lars Olof Larsson, Portréty císaře Rudolfa II., in: Kat. Praha 1997
  • Limouze 1997, s. 112
    Dorothy Limouze, Umění rytiny na císařském dvoře v Praze, in: Kat. Praha 1997
  • Limouze 1990, s. 165–166
    Dorothy Anne Limouze, Aegidius Sadeler (c. 1570–1629): Drawings, Prints and Art Theory, Ph.D. Dissertation, Princeton University 1990.
  • Peltzer 1911, s. 117–118
    Rudolf Arthur Peltzer, Der Hofmaler Hans von Aachen, seine Schule und seine Zeit, Jahrbuch der Kunsthistorischen sammlungen in Wien 30, 1911, s. 59–182.
  • Campbell in kat. Edinburgh 1991, s. 26
    Robert John Weston Evans – Eliška Fučíková – Mungo Campbell, The Stylish Image. Printmakers to the Court of Rudolf II, Edinburgh 1991.

Podobizna císaře v tříčtvrteční postavě má výrazně vojenský charakter, podobně jako jeho jezdecký portrét. Rudolf II. je oděn v brnění, v ruce drží velitelskou hůl, na stolku za ním je položena přílbice. Hlavu císaři zdobí triumfální vavřínový věnec. Sadelerova grafika úzce souvisí s rytým portrétem od Martina Roty, který kompozici vytvořil v roce 1574, tedy v době, kdy Rudolf stál na počátku své vlády. Portrét byl velmi úspěšný a císaři se zjevně musel líbit, protože v roce 1604 (tedy po třiceti letech) Aegidius Sadeler týž typ takřka doslovně použil znovu. Pro Rudolfovu tvář starší o desítky let však rytec zvolil Aachenovu předlohu. Sadelerova deska je zaznamenána v inventáři císařovy kunstkomory.5 Není pochyb o tom, že rytina dosáhla velkého úspěchu a vytištění ve vysokém nákladu, v roce 1609 byla vydána znovu.

Blanka Kubíková 0000