| Název | Predela Švihovských se čtyřmi evangelisty |
|---|---|
| Datování | kolem 1530 |
| Provenience | 1796–1910 do OSVPU zapůjčila hrabata Kolowrat-Liebsteinsky, Rychnov nad Kněžnou |
| Způsob nabytí | získáno 1935 od Zdeňka Kolowrata, Rychnov nad Kněžnou |
| Inventární číslo | O 1559 |
| Katalogové číslo | 36 |
| Tematický celek | Německé a Rakouské malířství 14.-16. století |
| Sbírka | Sbírka starého umění |
| Druh uměleckého díla | obraz |
| Značeno | vpravo nahoře umístěn erb Švihovských z Riesenberku, erb pánů ze Žirotína umístěn vlevo nahoře |
| Nápis | ve svatozářích evangelistů jsou napsána jejich jména: SANCTVS LVCAS EWAN/ Sanctus Marcus/ SANCTVS IOHANNES/ Sa(nc)t(us) Matheu(s) ewangeli |
| Popis | Rubová strana opatřena parketáží |
| Rozměry |
výška 51 cm / šířka 149 cm
|
| Materiál | |
| Literatura | |
| Prameny |
Oltář, jehož součást tvořila i tato predela, se se vší pravděpodobností nedochoval. Její autor byl hledán v různých oblastech dnešního Německa i v Čechách – tomuto původu by nasvědčovaly erby – pravý, jak se opakovaně uvádí v literatuře (poprvé Barvitius 1889, s. 118, č. 674), patřil Švihovským z Riesenberku, levý patrně pánům ze Žerotína. Právě identifikace erbu Švihovských vedla Pešinu k přiřazení predely k české škole (pod vlivem švábského umění) z doby kolem 1530. Ingo Sandner (Sandner 1983, s. 70, č. 17; Sandner 1993, s. 242, 298–300) ji však připsal saskému malíři Hansi Hessemu, s jehož jménem spojil početnou, avšak dosti různorodou skupinu oltářních obrazů, dochovaných především v Sasku, severozápadních Čechách a v Roudnici nad Labem. Vysoký počet maleb, jež se nacházejí na českém území, nepřekvapuje – Hesse, stejně jako další saští umělci té doby, hledal po nástupu reformace (která přinesla pokles zakázek pro kostelní interiéry) uplatnění i na české straně Krušných hor. Predelu švihovských Sandner vidí jako jednu z pozdních prací (kolem 1530) tohoto předního představitele saské pozdní gotiky a přiřadil ji mezi jeho díla vzniklá v Annabergu.
Olga Kotková 2007