Název | Portrét Karla II. |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko |
Datování | 1690 – 1700 |
Provenience | Národní kulturní komise, Reichseigentum, Strahov refektář, 1950 |
Způsob nabytí | získáno v roce 1950 od Národní kulturní komise |
Inventární číslo | O 10684 |
Předchozí inventární čísla | DO 6030, Z 4314 |
Katalogové číslo | 4 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Popis | Karel II. je na pražském obraze znázorněn v poloviční postavě, oblečen do stále ještě povinného, a současně oblíbeného, saturnovsky černého oděvu, působivého svou strohostí. Prosvětluje jej jen plochý límeček zvaný golilla, zavedený v rámci reakce na hospodářskou krizi ve dvacátých letech 17. století jako náhražka za složitý límec gorguera, který Velázquezově generaci, tedy i panovníkům Filipu IV. a Karlu II., vydržel až do smrti; současně černý kroj oživuje řetěz Řádu zlatého rouna. V dolní části podobizny spatříme benátsky působící odlesky kordu, světlo odrážejí i prořezávané rukávce. |
Rozměry |
bez rámu: výška 68 cm / šířka 56 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Podobizna posledního španělského, neapolského a sicilského krále Karla II. (1661−1700), zvaného El Hechizado (Očarovaný), z rodu Habsburků, v mladých letech je zcela evidentně kopií obrazu dvorního malíře Juana Carreñi de Miranda dochovaného v Pradu (inv. č. 648). Portrét věrně zachovává charakter díla Carreñova, postrádá však jemnost malířského provedení. Madridský originál musel vzniknout nejpozději do roku 1685, tedy do data smrti dvorního malíře Carreñi de Miranda, kdy bylo králi necelých 25 let. Kopii je možno datovat nejspíše do doby těsně či krátce po vzniku předlohy. Pravděpodobně však vznikla již mimo malířův ateliér, neboť netlumočí brilantní škálu černí, jejíž znalost Carreño získal u Velázqueze. Není ani věrným přepisem Carreñova díla. Uchovává sice proporce bílého límečku, náznaky odlesků prořezávaných rukávců a zejména délku řetězu Zlatého rouna, nezobrazuje však už rukojeť kordu. Podle originálu portrétu z Prada byly pořízeny i další, ale volnější kopie, které nalezneme například v madridských muzeích Museo Lázaro Galdiano či Instituto de Valencia de Don Juan a ve sbírkách vévodů ze Santo Mauro.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020