Podobizna Sira Thomase Mora

Název Podobizna Sira Thomase Mora
Datování pozdní 16. století
Provenience Valdštejnská obrazová sbírka, zámek Duchcov, po 1919 zámek Doksy (v majetku Valdštejnů zaznamenáno 1823–1945)
Způsob nabytí získáno 1945 z obrazové sbírky hraběte Valdštejna, zámek Doksy
Inventární číslo O 10047
Katalogové číslo 41
Tematický celek Německé a Rakouské malířství 14.-16. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Nápis v pozadí v horní části nápis: TOMAS MORVS
Přípis

dva papírové štítky: Nr. 111 [= Valdštejn inventář 1895]; Fideicommis Dux-Oberleutensdorf; na rubu rámu papírový štítek: č. 232 (1927) [= Balla seznam 1925–1927]

Rozměry
výška 27 cm / šířka 21 cm
Materiál
Literatura
  • Kotková 2007, s. 73, č. 41
    Olga Kotková, National Gallery in Prague. German and Austrian Painting of the 14th–16th Centuries. Illustrated Summary Catalogue II/1. Praha 2007.
Prameny
  • Valdštejn inventář, č. 358 1823
    Inventarium über den gesamten auf der [...] Fideikomiss-Herschaft Dux und Oberleutensdorf [...] vorgefundenen Allodial Nachlass nach dem am 24. Mai verstorbenen Herr Frantz Adam Graf Valdštejn Wartenberg. Národní archiv Praha, fond Fideicommissum, sign. VII E 72, karton 1248; viz: Lubomír Machytka, Archivní doklady k dějinám valdštejnské obrazárny. (Duchcov, Horní Litvínov, Praha) [strojopis, psáno ca 1980], staroněmecká škola) ANG, sign. AA 3121.
  • Valdštejn inventář, č. 351/111 1895
    Gemälde. Verzeichnis der im Duxer Schloss am 3 Oktober 1895 vorhandenen Gemälde nach Zimmern. StOA Praha, pobočka Mnichovo Hradiště, fond RA Valdštejnů, VI–142, karton 254; viz: Lubomír Machytka, Archivní doklady k dějinám valdštejnské obrazárny. (Duchcov, Horní Litvínov, Praha) [strojopis, psáno ca 1980]. ANG, sign. AA 3121.
  • Valdštejn inventář č. 351/111 1922
    Verzeichnis der in die Schlosser Oberleutensdorf und Hirschberg überführten Bilder (Mai 1922). StOA Praha, pobočka Mnichovo Hradiště, fond RA Valdštejnů, VI–142, karton 254; viz: Lubomír Machytka, Archivní doklady k dějinám valdštejnské obrazárny. (Duchcov, Horní Litvínov, Praha) [strojopis, psáno ca 1980]. ANG, sign. AA 3121.
  • Valdštejn seznam č. 80 1945
    Seznam uměleckých děl převzatých ředitelstvím Národní galerie v Praze od národní správy zámku Doksy z bývalého majetku hraběte Valdštejna, 25. 6. 1945, (německý mistr 1. poloviny 16. století) ANG, fond 1945–1958, skupina 242/13.
  • Balla seznam č.232 1925–1927
    Bilderverzeichnis vom Maler Balla (1925–1927). StOA Praha, Mnichovo Hradiště branch, RA Valdštejnů, VI–142, karton 254; viz: Lubomír Machytka, Archivní doklady k dějinám valdštejnské obrazárny. (Duchcov, Horní Litvínov, Praha) [strojopis, psáno ca 1980]. ANG, sign. AA 3121.

Původním Holbeinovým vzorem v malbě byla Podobizna Thomase Mora z 1527 z Frick Collection z New Yorku (dubové dřevo, 74,2 × 59 cm; John Rowlands, The Paintings of Hans Holbein the Younger. Complete Edition. Oxford 1988, s. 132–133, č. 24, obr.; S. Buck, in: Ariane van Suchtelen – Quentin Buvelot (ed.), [kat. výst.] Hans Holbein the Younger. 1497/1498–1543. Portraitist of the Renaissance. Mauritshuis, The Hague. Zwolle 2003, s. 19–20). Ve vztahu k uvedené malbě z New Yorku patrně přispěla proděravělá kresba ze sbírek Jejího Veličenstva královny Alžběty II. (ca 1527, 39,7 × 29,9 cm; A. Van Suchtelen, in: Ariane van Suchtelen – Quentin Buvelot (ed.), [kat. výst.] Hans Holbein the Younger. 1497/1498–1543. Portraitist of the Renaissance. Mauritshuis, The Hague. Zwolle 2003, s. 56–58, č. 3). Holbeinovy prototypy totiž poskytly vzor celé řadě kopií, k jejichž zhotovení se používalo i mechanického přenosu za pomoci proděravělé kresby (k tomu Maryan Ainsworth, “Paternes for phiosioneamyes“: Holbein’s portaiture reconsidered. The Burlington Magazine CXXXII, 1990, s. 173–186). Silně zjednodušená kompozice z valdštejnské sbírky stojí však blíže k uvedené kresbě než k malířskému provedení. Lze proto důvodně předpokládat, že k rozšířování Morovy podobizny sloužila především zmiňovaná kresba.

Olga Kotková 2007