Název | Podobizna Sira Thomase Mora |
---|---|
Datování | pozdní 16. století |
Provenience | Valdštejnská obrazová sbírka, zámek Duchcov, po 1919 zámek Doksy (v majetku Valdštejnů zaznamenáno 1823–1945) |
Způsob nabytí | získáno 1945 z obrazové sbírky hraběte Valdštejna, zámek Doksy |
Inventární číslo | O 10047 |
Katalogové číslo | 41 |
Tematický celek | Německé a Rakouské malířství 14.-16. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Nápis | v pozadí v horní části nápis: TOMAS MORVS |
Přípis | dva papírové štítky: Nr. 111 [= Valdštejn inventář 1895]; Fideicommis Dux-Oberleutensdorf; na rubu rámu papírový štítek: č. 232 (1927) [= Balla seznam 1925–1927] |
Rozměry |
výška 27 cm / šířka 21 cm
|
Materiál | |
Literatura | |
Prameny |
Původním Holbeinovým vzorem v malbě byla Podobizna Thomase Mora z 1527 z Frick Collection z New Yorku (dubové dřevo, 74,2 × 59 cm; John Rowlands, The Paintings of Hans Holbein the Younger. Complete Edition. Oxford 1988, s. 132–133, č. 24, obr.; S. Buck, in: Ariane van Suchtelen – Quentin Buvelot (ed.), [kat. výst.] Hans Holbein the Younger. 1497/1498–1543. Portraitist of the Renaissance. Mauritshuis, The Hague. Zwolle 2003, s. 19–20). Ve vztahu k uvedené malbě z New Yorku patrně přispěla proděravělá kresba ze sbírek Jejího Veličenstva královny Alžběty II. (ca 1527, 39,7 × 29,9 cm; A. Van Suchtelen, in: Ariane van Suchtelen – Quentin Buvelot (ed.), [kat. výst.] Hans Holbein the Younger. 1497/1498–1543. Portraitist of the Renaissance. Mauritshuis, The Hague. Zwolle 2003, s. 56–58, č. 3). Holbeinovy prototypy totiž poskytly vzor celé řadě kopií, k jejichž zhotovení se používalo i mechanického přenosu za pomoci proděravělé kresby (k tomu Maryan Ainsworth, “Paternes for phiosioneamyes“: Holbein’s portaiture reconsidered. The Burlington Magazine CXXXII, 1990, s. 173–186). Silně zjednodušená kompozice z valdštejnské sbírky stojí však blíže k uvedené kresbě než k malířskému provedení. Lze proto důvodně předpokládat, že k rozšířování Morovy podobizny sloužila především zmiňovaná kresba.
Olga Kotková 2007