Název | Stigmatizace svatého Františka |
---|---|
Místo vzniku | Madrid; Španělsko |
Datování | po 1660 |
Provenience | sbírka Stanislava Zemana, Livínov, před 1985 |
Způsob nabytí | zakoupeno v roce 1985 |
Inventární číslo | O 15690 |
Katalogové číslo | 5 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Přípis | Na zadní straně napínacího rámu vpravo nahoře je papírový štítek s informacemi o zakoupení obrazu od Stanislava Zemana. |
Popis | Obraz znázorňuje sv. Františka z Assisi modlícího se na hoře La Verna u Arezza, kde se mu zjevil seraf a vtiskl mu pět temně rudých ran – stigmat odpovídajících ranám Ukřižovaného. Františkovým přáním totiž bylo trpět jako jeho milovaný Kristus na kříži. Výjev uprostřed skal a lesa je spíše naznačen než podrobně vylíčen; vpravo v pozadí se objevuje ve skalách průrva s lehce načrtnutou siluetou spolubratra. |
Rozměry |
bez rámu: výška 1665 mm / šířka 1200 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Rukopis je rychlý a skicovitý a pojí se s dynamickým pojednáním světla a stínu, jež pomáhá sjednotit se smyslem pro plynulou formu a barvu. Tento styl je charakteristický pro madridskou školu a především pro Matea Cereza v jeho vrcholném období kolem roku 1660, kdy využíval poznatky a znalosti malby Velázqueze, Rubense, van Dycka a Antonia Peredy. První Cerezem datovaný obraz sv. Františka vznikl v roce 1657 (Museo Lázaro Galdiano, Madrid) a patří pro své strukturální kvality k nejlepším. Podobný námět vlastní Ejvelhem Museum of Art (University of Wisconsin, Madison, USA), kde se sv. František objevuje s rukama rozpřaženýma, v jiném přírodním rámci a bez doprovodu. Další obdobu nacházíme v Pradu (170 × 110 cm, kolem roku 1660).
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020