Název | Levé křídlo tzv. Hohenburského oltáře |
---|---|
Název v originálu | Dvě křídla tzv. Hohenburského oltáře |
Datování | 1509? |
Provenience | sbírka barona Václava Verniera; 1801 zapůjčeno do OSVPU; 1825 získáno OSVPU 1826 a prodáno v aukci OSVPU hraběti Františku Šternberku-Manderscheidovi; 1855 zdědil hrabě Bedřich Oliver von Wallis, jehož dědicové prodali do OSVPU v 1882 |
Způsob nabytí | získáno 1882 od hraběte Karla von Wallis, hraběte Františka von Wallis a dědiců hraběnky Eleonory von Wallis, rozené Šternberkové-Manderscheidové |
Inventární číslo | O 40 |
Katalogové číslo | 38 |
Tematický celek | Německé a Rakouské malířství 14.-16. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | signováno na lemu roucha sv. Augustina |
Nápis | na levém křídle, na vnější straně, dole: S. THOMAS / S. AVGVSTINVS; na vnitřní straně: na lemu pluviálu sv. Petra: EX. ALTATA. ES. SANCTA. DEI. GENETRIX. SVPER. CORVS. ANGELORVM. ORA. PRO. NOBIS; na sponě pluviálu: MARIA |
Přípis | podle Pešiny 1962, č. 35, bývala na starých rámech pečeť vévodů sasko-lauenburských (z území dnešního Dolního Saska) |
Rozměry |
výška 135 cm / šířka 79 cm
|
Materiál | |
Literatura | |
Prameny |
Pražská křídla, malovaná grisajovou technikou, jsou v literatuře velmi dobře známá. Přesto v jejich spojitosti zůstávají nejasnosti ohledně původní provenience a vročení. Habich (Habich 1908, s. 11–15) je dal do souvislosti s doloženou cestou Hanse Holbeina do Alsaska (kde od 25. 7. 1509 pobýval) – viz naposledy Krause 2002, s. 348. Možné objednání pražských křídel pro klášter Hora sv. Otýlie v Hohenburgu (Dolní Alsasko), který patřil k hlavním centrům kultu této světice, podporuje zobrazení Otýlie pomáhá tesařovi prodloužit hřídel (tvář tesaře nese podobu Holbeinova švagra, augsburského malíře Hanse Burgmaira – poprvé zmínil Habich 1908). Klášter Hora sv. Otýlie světice sama založila (660–720) a byla pohřbena v jeho dalším domě v Dolním Münsteru, na úpatí Hory sv. Otýlie. Rovněž přítomnost sv. Augustina podporuje tuto hypotézu, neboť klášter byl určen augustiniánkám. Vzhledem k těmto vztahům se záhy pro naše desky ujalo označení „křídla Hohenburského oltáře“. Katharina Krause (Krause 2002) obhajuje jejich vznik již o dva roky dříve, tj. 1507. S poukazem na uctívání sv. Otýlie i v Augsburgu vidí původ křídel zde. Výběr sv. Tomáše a Markéty by podle Krause mohl souviset s augsburským párem Tomášem a Markétou Freyhamerovými (Krause 2002, s. 366, pozn. 113). Obě teorie mají svá opodstatnění, zároveň však dodejme, že do dnešních dnů se nenašel jediný dobový pramen dokládající platnost kterékoli z nich. Odpověď nedávají také samotná křídla, a to ani po technické, stylové či ikonografické stránce. Dle starých inventářů jsou malovaná na smrkových podložkách, nicméně záznam o provedení průzkumu podložky v NG chybí. Zobrazená architektura, zjevně obohacená umělcovou fantazií, a krajina v pozadí výjevu se sv. Otýlií by sice mohla poukazovat ke klášternímu komplexu v Hohenburgu (vodní tok by tak představoval nedaleký Rýn), nicméně skutečnost, že Dolní Münster (Niedermünster) podlehl ohni již 1572 a původní klášter na vrcholu Hory sv. Otýlie byl z velké části poničen v roce 1789, identifikaci znemožňuje. Za současného stavu bádání se při vročení Holbeinových pražských křídel zlehka přikláníme k tradičnímu názoru počítajícímu s jejich vznikem 1509 a objednáním pro Hohenburg. Je ovšem otázkou dalšího, především archivního studia, jestli se pro podnětnou hypotézu P. Striedera a K. Krause najde více indicií, popř. přímých pramenů.
Olga Kotková 2007