Název | Kající se sv. Jeroným |
---|---|
Datování | |
Provenience | sbírka Františka Ringhoffera, zámek Kamenice, ?–1945 |
Způsob nabytí | získáno 1945 ze sbírky Františka Ringhoffera, zámek Kamenice |
Inventární číslo | DO 4097 |
Katalogové číslo | 33 |
Tematický celek | Německé a Rakouské malířství 14.-16. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Přípis | na rámu papírový štítek s nápisem: Fr. Ringhoffer (z 20. století) |
Popis | Rubová strana: opatřena parketáží |
Rozměry |
výška 105 cm / šířka 81 cm
|
Materiál | |
Literatura |
Od 1931, kdy se obraz dostal do povědomí odborníků i veřejnosti, je spojován se jménem bratra Albrechta Dürera, Hanse Dürera, který od 1527 sloužil jako dvorní malíř polského krále Zigmunda v Krakově. Jak zmínil Feigl (Feigl 1931–1932, s. 9), spojitost s H. Dürerem na základě fotografie ústně potvrdil Max J. Friedländer. I další literatura uváděla Jeronýma z Ringhofferovy sbírky ve vztahu s Hansem Dürerem. Nad možností autorství H. Dürera se pozastavil také Jaroslav Pešina (Pešina 1962, s. 375, 377–378). Upozornil, že tvůrce této malby čerpal ze stejnojmenného mědirytu Albrechta Dürera B. 61 (1496) a dále použil Mořský zázrak (B. 71, kolem 1497–1498). Pešina zároveň vzpomněl na některé odchylky od známých prací Hanse Dürera: mj. jsou datované a signované monogramem HD, vyjmenovává rozdíly rukopisné i stylové. Přesto i po srovnání s dvěma dalšími, pozdějšími vyobrazeními stejného světce od Hanse Dürera ponechává s výhradami tradiční připsání. Desku uloženou v NG vidí jako ranější práci, vzniklou před 1520. Obě další zmíněná vyobrazení Kajícího Jeronýma (1. datovaný 1526 a signovaný monogramem HD, dřevo, 41 × 31 cm, Muzeum Narodowe, Krakov; 2. datovaný 1532 a signovaný monogramem HD, dřevo, 62 × 49 cm, Galleria Giorgio Franchetti alla Ca‘ d‘ Oro, Benátky) recentně rozebíral Dieter Koepplin (Dieter Koepplin, Neue Werke von Lukas Cranach und ein altes Bild einer polnischer Schlacht – von Hans Krell?, Basel 2003, s. 90–93). Z Koepplinovy studie je zřejmé, že kolem malířského díla Hanse Dürera dosud panuje mnoho nejasností. Dle našeho názoru lze proto za současného stavu bádání přijmout ohledně pražského obrazu závěry Pešinovy s tím, že konečné slovo bude možné říci až při monografickém zpracování tohoto méně známého nositele zvučného příjmení Dürer. Obrazem (DO 4097) se zabýval Stefan Bartilla (ústní sdělení z 2006). Jeho studium se týkalo především rámu přítomného obrazu, jenž je ve starší literatuře veden jako původní. Z rozboru latinského textu vyplývá, že rám se netýká tématu, nýbrž je citací podle Lukáše 7, 37–38, a vztahuje se k Máří Magdaleně. Bartilla proto usuzuje, že rám, ač snad ze 16. století, byl pro obraz se sv. Jeronýmem užit teprve druhotně.
Olga Kotková 2007