Název | Portrét Francisca de los Santos, převora escorialského |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko |
Datování | 1683 – 1690 |
Provenience | Pallfyovská sbírka, (nejpozději) 1893–1939; sbírka Otto Kretschmera (1875–1945), 1939 |
Způsob nabytí | získáno v roce 1939 |
Inventární číslo | O 1784 |
Katalogové číslo | 7 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Přípis | Na zadní straně napínacího rámu je papírový štítek s tištěným textem: „Coëllo(Claude),1621−1693/ Portrait du prieur du couvent del’Escurial,présentant le Saint Sacrament au roi CharlesII.Etuded’après nature,ayant servi a Coëllo pour son grand tableau.Toile ovale, Hauteur 77 cent.,Longeur 62 cent“; na štítku je perem připsáno ještě číslo „844“. |
Rozměry |
bez rámu: výška 813 mm / šířka 652 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Portréty Karla II. (O 1783) i Francisca de los Santos, převora escorialského (0 1784), vycházejí z kompozice Uctívání Nejsvětější svátosti (La Sagrada Forma) ze sakristie Escorialu, která zachycuje převora Santose, jak pozdvihuje monstranci ve tvaru slunce před králem Karlem II., doprovázeným dvořany. Impulsem ke vzniku obrazu byla podle tradice profanace hostie v Gorkumu, k níž došlo v červnu 1572 během nizozemského protestantského povstání. Z hostie, již záměrně pošlapal jeden ze vzbouřenců, měla prý vytrysknout krev. Tato hostie se posléze dostala z Nizozemí do Vídně a do Prahy v majetku Margarity de Cardona (manželky Adama z Dietrichsteina). Následně patřila markýze de Navarrés, která ji věnovala španělskému králi Filipovi II. V roce 1684 byla slavnostně uložena v sakristii Escorialského kláštera. V letech 1685 až 1689 pak vznikl monumentální obraz zachycující bezmála šedesát osob, který měl přispět ke zvýšení úcty ke svátosti oltářní. Oba protagonisté jsou na pražských obrazech zachyceni ve výsecích naprosto věrně respektujících tento escorialský obraz. Avšak srovnání ukazuje, že tomu tak není do posledního detailu. Pro obě pražské malby je společné, že portrétovaní jsou zachyceni v životní velikosti, zatímco na escorialské se obě postavy zmenšují odsunutím do druhého plánu kompozice, i když kompozičně zůstávají středem obrazu. Zvláště u P. Santose pak shledáváme řadu dalších odlišností; například monstrance, již na escorialském obraze pozdvihuje k adoraci, má uprostřed dříku nodus kulového tvaru, zatímco na pražském vyobrazení má nodus monstrance hvězdicovitý tvar. U Karla II. pozorujeme odchylek méně, tvarově i rukopisně se ale odlišuje vázanka s fiží, stejně jako způsob držení klobouku – na escorialském originále je vidět palec levé ruky, jímž král přidržuje klobouk za dýnko, zatímco na pražském jej tiskne k hrudi. Na pražském obraze se proměnila i barevná harmonie postav a jejich pozadí. Je však třeba podotknout, že díla z NGP nenesou znaky jednoznačných kopií. Malířským stylem odpovídají madridské malbě druhé poloviny 17. století. Řada odlišností od postav zachycených na originálním escorialském vyobrazení, zejména pokud jde o měřítko a detaily malby, nasvědčuje tomu, že se jedná o práce vzniklé souběžně s Coellovým obrazem Uctívání Nejsvětější svátosti. Tuto tezi podporuje též skutečnost, že podle obou maleb z NGP byly zhotoveny kopie. Jsou jimi obrazy ze sbírky markýze de la Torrecilla v Madridu, vedené jako kopie podle escorialského originálu, které však prokazují naprosté shody s pražským párem maleb. Vzhledem k tomu, že malíř pracoval na obraze pět let, nabízejí se dvě možnosti: jednak může jít o předběžné studie, jednak o následné podobizny vzniklé podle obrazu již hotového nebo před jeho definitivním dokončením, jejichž autorem je ale v každém případě sám Claudio Coello.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020