Název | Portrét ženy |
---|---|
Datování | |
Datace uvedená | 1566 |
Provenience | Nostická obrazová sbírka, Praha, ?–1945 (poprvé zaznamenáno 1765) |
Způsob nabytí | získáno 1945 z Nostické obrazové sbírky, Praha |
Inventární číslo | DO 4145 |
Katalogové číslo | 29 |
Tematický celek | Německé a Rakouské malířství 14.-16. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | vpravo nahoře |
Nápis | vpravo nahoře: ÆTATIS SVÆ. 38; datováno 1566 a signováno hadem s položenými křídly |
Přípis | Rubová strana: červeně napsané č: No. XLI [=Nostic inventář 1819]; na rámu černě napsané č: N.:40 |
Rozměry |
výška 84 cm / šířka 58 cm
|
Materiál | |
Literatura | |
Prameny |
Vzhledem k dataci a značení se podobizna spolu s Podobiznou muže (inv. č. DO 4146) již po polovině 19. století (Carl Würbs, Verzeichniß der Gräflich Nosticschen Gemälde-Galerie in Prag. Prag 1864, s. 25–26, který ženský portrét popsal lakonicky jako „podobiznu staré ženy“) objevuje pod autorstvím Lucase Cranacha mladšího. V rámci jeho potrétní tvorby jde o ojedinělé zachycení příslušníků měšťanské střední třídy, zcela cizí Cranachovým okázalým zobrazením členů šlechty. Z těchto podobizen na nás promlouvá strohost a přímo deklarovaná střídmost. Neznáme sice totožnost manželského páru, ale především způsob oblečení vypovídá, že portrétovaní patřili k přívržencům luteránské reformace. Oděv portétované, včetně pečlivě nasazeného čepce, založený na kontrastu černé a zářivě bílé, charakterizuje ženu jako příkladnou hospodyňku starající se o rodinu a domácnost. Role spořádané, pracovité manželky je našem obrazu ještě zdůrazněna tím, že paní domu má na sobě oblečenou zástěru. Dobovou módu v protestantských kruzích lze dobře sledovat u datovaných komemorativních děl z ruky Cranacha mladšího – např. Zmrtvýchvstání Krista s rodinou donátora – epitafu pro první ženu Leonharda Badehorna, 1554 (Lipsko, Museum der bildenden Künste). Po stránce slohové pražské protějškové podobizny odpovídají malířovu projevu 60. let –portrétovaní jsou zachyceni v lehkém natočení, v polopostavě; na jinak jednolité, olivově zelené pozadí dopadá za rameny zobrazených tmavý vržený stín.
Olga Kotková 2007