Venuše s Amorem

Lucas Cranach starší  – následovník
(1472 – 1553)
Název Venuše s Amorem
Datování pozdní 16. nebo rané 17. století
Způsob nabytí odkázal 1866 JUDr. Jan Kaňka, Praha
Inventární číslo O 467
Katalogové číslo 26
Tematický celek Německé a Rakouské malířství 14.-16. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno na rámu papírový štítek s razítkem
Nápis BIERLITZ[?] STRAßE NO. [...= pravděpodobně se vztahuje k restaurování nebo rámování obrazu]; další lístek (z 19. stol.?): 133 Cranach Venus & Amor)
Přípis

dva papírové štítky s č.: E.C 1976 [= EC inventář]; OP 615 [= OP inventář] 

Rozměry
výška 26 cm / šířka 17 cm
Materiál
Literatura
  • Kotková 2007, s. 51, č. 26
    Olga Kotková, National Gallery in Prague. German and Austrian Painting of the 14th–16th Centuries. Illustrated Summary Catalogue II/1. Praha 2007.
  • Verzeichnis 1867, s. 25, č. 72
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1867.
  • Verzeichnis 1872, s. 21, č. 13
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1872.
  • Barvitius 1889, s. 44, č. 161
    Vojtěch Barvitius, Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1889 (německé vyd. Praha 1889).
  • Bergner 1912, s. 37, č. 115
    Paul Bergner, Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1912 (německé vyd. Praha 1912), (Cranach – škola)
  • Stolárová - Vlnas 2008, s. 83
    Lenka Stolárová – Vít Vlnas (ed.), Láska – touha – vášeň. Milostné náměty v umění 15.–18. století. Kat. výstavy Národní galerie v Praze. Praha 2008.
Prameny
  • EC inventář č. 1976 (Lucas Cranach mladší?) 
    Einreichungs-Catalog der Gemaelde-Gallerie der Gesellschaft patriotischer Kunst Freunde. ANG, fond SVPU, sign. AA 1223/1–2.
  • OP inventář no. 615 (Lucas Cranach) 
    Inventář obrazů a plastik spravovaných Obrazárnou Společnosti vlasteneckých přátel umění, později Státní sbírkou starého umění, v letech 1919–1939. ANG, fond SSSU, fond, sign. AA 3702.

Deska představuje pasticcio vycházející z Cranachových a cranachovských scén stejného námětu, jež se vyvinuly z Cranachova prototypu kolem 1527. Dle J. Erichsena (Jan Erichsen, in: Claus Grimm – Jan Erichsen – Eva Brockhoff (ed.), [kat. výst. Lucas Cranach. Ein Maler-Unternehmer aus Franken. Festung Rosenberg, Kronach – Museum der bildenden Künste, Leipzig. Augsburg 1994, s. 348) se dochovalo kolem 20 exemplářů, vesměs malých rozměrů, což svědčí o soukromých objednavatelích těchto erotizujících dílek. V souvislosti s naší malbou lze uvést především obraz z New Yorku (kolem 1530, dřevo, 40 × 26 cm) (Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, The Paintings of Lucas Cranach. New York 1978, s. 119, č. 247), desku zaznamenanou v soukromé sbírce v Německu (po 1537, dřevo, 51 × 34 cm; Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, The Paintings of Lucas Cranach. New York 1978, s. 149, č. 398) a práci z Mnichova, Bayerische Staatsgemäldesammlungen (1534, dřevo, 49,5 × 34 cm; Claus Grimm – Jan Erichsen – Eva Brockhoff (ed.), [kat. výst. Lucas Cranach. Ein Maler-Unternehmer aus Franken. Festung Rosenberg, Kronach – Museum der bildenden Künste, Leipzig. Augsburg 1994, s. 348–349, č. 170, obr.). Na pražské verzi se však Venuše káravým gestem nepřiklání, jako obvykle, ke Kupidovi, ale pravou rukou se drží větve stromu. Tento pohyb připomíná postoj Evy na Cranachových výjevech Adam a Eva. Uvolněný rukopis i způsob malby krajiny v pozadí nasvědčuje, že časově je možné inv. č. O 467 zařadit do pozdního 16. nebo raného 17. století. Téma vychází z antické mytologie, a to z Theokritových Idyl (19) (srov. např. Fred W. G. Leeman, A textual source for Cranach´s, 'Venus with Cupid the honey thief'. The Burlington Magazine, 76, 1984, s. 274–275).

Olga Kotková 2007