Název | Venuše s Amorem |
---|---|
Datování | pozdní 16. nebo rané 17. století |
Způsob nabytí | odkázal 1866 JUDr. Jan Kaňka, Praha |
Inventární číslo | O 467 |
Katalogové číslo | 26 |
Tematický celek | Německé a Rakouské malířství 14.-16. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | na rámu papírový štítek s razítkem |
Nápis | BIERLITZ[?] STRAßE NO. [...= pravděpodobně se vztahuje k restaurování nebo rámování obrazu]; další lístek (z 19. stol.?): 133 Cranach Venus & Amor) |
Přípis | dva papírové štítky s č.: E.C 1976 [= EC inventář]; OP 615 [= OP inventář] |
Rozměry |
výška 26 cm / šířka 17 cm
|
Materiál | |
Literatura | |
Prameny |
Deska představuje pasticcio vycházející z Cranachových a cranachovských scén stejného námětu, jež se vyvinuly z Cranachova prototypu kolem 1527. Dle J. Erichsena (Jan Erichsen, in: Claus Grimm – Jan Erichsen – Eva Brockhoff (ed.), [kat. výst. Lucas Cranach. Ein Maler-Unternehmer aus Franken. Festung Rosenberg, Kronach – Museum der bildenden Künste, Leipzig. Augsburg 1994, s. 348) se dochovalo kolem 20 exemplářů, vesměs malých rozměrů, což svědčí o soukromých objednavatelích těchto erotizujících dílek. V souvislosti s naší malbou lze uvést především obraz z New Yorku (kolem 1530, dřevo, 40 × 26 cm) (Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, The Paintings of Lucas Cranach. New York 1978, s. 119, č. 247), desku zaznamenanou v soukromé sbírce v Německu (po 1537, dřevo, 51 × 34 cm; Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, The Paintings of Lucas Cranach. New York 1978, s. 149, č. 398) a práci z Mnichova, Bayerische Staatsgemäldesammlungen (1534, dřevo, 49,5 × 34 cm; Claus Grimm – Jan Erichsen – Eva Brockhoff (ed.), [kat. výst. Lucas Cranach. Ein Maler-Unternehmer aus Franken. Festung Rosenberg, Kronach – Museum der bildenden Künste, Leipzig. Augsburg 1994, s. 348–349, č. 170, obr.). Na pražské verzi se však Venuše káravým gestem nepřiklání, jako obvykle, ke Kupidovi, ale pravou rukou se drží větve stromu. Tento pohyb připomíná postoj Evy na Cranachových výjevech Adam a Eva. Uvolněný rukopis i způsob malby krajiny v pozadí nasvědčuje, že časově je možné inv. č. O 467 zařadit do pozdního 16. nebo raného 17. století. Téma vychází z antické mytologie, a to z Theokritových Idyl (19) (srov. např. Fred W. G. Leeman, A textual source for Cranach´s, 'Venus with Cupid the honey thief'. The Burlington Magazine, 76, 1984, s. 274–275).
Olga Kotková 2007