Název | Název: Mystické zasnoubení sv. Kateřiny |
---|---|
Datování | kolem 1600 |
Provenience | majetek Heinricha Schichta, Ústí nad Labem, ?–1945 |
Způsob nabytí | získáno 1945 od Národního výboru, Ústí nad Labem |
Inventární číslo | DO 4566 |
Katalogové číslo | 25 |
Tematický celek | Německé a Rakouské malířství 14.-16. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | Značeno vlevo nahoře |
Nápis | signováno nápodobou Cranachova hada se zdviženými křídly (tato nápodoba podpisu je pravděpodobně ze stejné doby jako malba) |
Popis | Rubová strana je opatřena parketáží. |
Rozměry |
výška 43 cm / šířka 33 cm
|
Materiál |
Deska Mystické zasnoubení sv. Kateřiny (po stranách Madony se přiklánějí sv. Kateřina, které Ježíšek navléká prsten, a sv. Barbora) zjevně vychází z prototypu vytvořeného Lucasem Cranachem starším. Ze známých exemplářů od Cranacha a jeho dílny má pražská kopie nejblíže k obrazu, jenž je uložen v katedrále v Erfurtu (dřevo, 90 × 62 cm; Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, The Paintings of Lucas Cranach. New York 1978, s. 96–97, č. 134). Zde jsou světice také umístěny před závěsem, který drží dva andělé. Friedländer – Rosenberg zmiňují následující práce vzniklé podle erfurtské desky : 1. Innsbruck, klášter servitů; 2. Frankfurt, aukce Hahn, 11. 12. 1930, č. 100; 3. Lubań (Polsko), klášter magdalenitek; 4. Budapest, Szépművészeti Múzeum (Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, The Paintings of Lucas Cranach. New York 1978, s. 96–97). Pražská kopie, doposud v literatuře takřka neznámá, pravděpodobně vznikla kolem 1600. Je provedena schematicky, velké zjednodušení a poněkud mechanické tlumočení vzoru je zjevné u provedení všech postav.
Olga Kotková 2007