Nerovný pár

(1472 – 1553)
Název Nerovný pár
Datování
Provenience Nostická obrazová sbírka, Praha, ?–1945 (poprvé pravděpodobně zaznamenáno 1738; průkazně zaznamenáno 1818)
Způsob nabytí získáno 1945 z Nostické obrazové sbírky, Praha
Inventární číslo DO 4323
Katalogové číslo 24
Tematický celek Německé a Rakouské malířství 14.-16. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Přípis

rubová strana - červeně napsané č.: N: 276 [=Nostic Inventory 1819], na rámu č: N 276; na rámu další papírový lístek s tištěným nápisem: ALOD; útržek papírového lístku s č: 42

Rozměry
výška 44 cm / šířka 49 cm
Materiál
Literatura
  • Würbs 1864, s. 21, č. 141
    Carl Würbs, Verzeichniß der Gräflich Nosticschen Gemälde-Galerie in Prag. Prag 1864.
  • Frimmel 1892, s. 133
    Theodor Frimmel, Kleine Galeriestudien I. Band. Bamberg 1892, s. 133, 319 (Lucas Cranach starší – dílna)
  • Bergner 1905, s. 11, č. 42
    Paul Bergner, Verzeichnis der gräflich Nosticschen Gemälde-Galerie zu Prag. Prag 1905.
  • Kotková 2007, s. 50, č. 24
    Olga Kotková, National Gallery in Prague. German and Austrian Painting of the 14th–16th Centuries. Illustrated Summary Catalogue II/1. Praha 2007.
Prameny
  • Nostic surrogát, č. 4/314 (?; anonym) 1738
    Beyläufige Verzeichnüß derer jenigen Bilder so dermahlen Salva ulteriori Specificatione pro Surrogato derer in Fideicommiss Instrument abgängigen goldenen Ketten und Geschier angenohmen werden könnten. SÚA Praha, fond Zemské desky, sv. 507, fol. B 12ff.; viz: Lubomír Machytka, Archivní doklady k dějinám nostické obrazárny [strojopis z 1980]. ANG, sign. AA 2940.
  • Nostic inventář, č. 157/276 (Kranach) 1819
    Inventur und Fideicommiss-Separation auf dem Familialen Fideicommisse der Reichsgrafen von Nostic-Rieneck in dem Königreich Böhmen. Auf den 10. April 1819 ...] nach Ableben des letzten Besitzers ...] Friedrich Reichsgrafen Nostic Rieneck. StOA Plzeň, pobočka Žlutice, ÚS Nostic Jindřichovice, kniha 1; viz: Lubomír Machytka, Archivní doklady k dějinám nostické obrazárny [strojopis z 1980] ANG, sign. AA 2940.

Kompozice obrazu vychází ze zachycení stejného, v tvorbě Cranacha a jeho okruhu velmi populárního tématu Nerovný pár. Šířkový formát obrazu není původní. Gesto starce, který objímá a líbá ženu, najdeme např. u provedení, které Friedländer – Rosenberg 1932 zaznamenali na uměleckém trhu a v r. 1978 v Barceloně, ve sbírce Cambo (Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, Die Gemälde von Lucas Cranach. Berlin 1932, s. 72, č. 235b, a s. 126, č. 288). Tvář ženy, její klobouk i oděv přesně kopírují typ, s nímž se rovněž častěji setkáváme u Cranacha a jeho okruhu – viz Portrét mladé ženy, jenž se 1961 dražil u Sotheby´s Londýn (dřevo, 56 × 38 cm) (Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, The Paintings of Lucas Cranach. New York 1978, s. 127, č. 298).

Olga Kotková 2007