Bolestná Panna Marie

(1472 – 1553)
Název Bolestná Panna Marie
Datování 16. století
Způsob nabytí daroval 1885 baron Vojtěch (Adalbert) Lanna, Praha
Inventární číslo O 528
Katalogové číslo 23
Tematický celek Německé a Rakouské malířství 14.-16. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno vpravo nahoře: na iluzivně malovaném lístku s erbem
Nápis nápis: A. A. Z. G. (znak blíže neidentifikovatelného opata, který dle ústního sdělení P. R. Pokorného nepochází z Čech) a datum: 1634 (lístek se vší pravděpodobností domalován druhotně)
Popis

Rubová strana: ztenčena a nalepena na překližku

Rozměry
výška 63 cm / šířka 47 cm
Materiál
Literatura
  • Kotková 2007, s. 49, č. 23
    Olga Kotková, National Gallery in Prague. German and Austrian Painting of the 14th–16th Centuries. Illustrated Summary Catalogue II/1. Praha 2007.
  • Barvitius 1889, s. 223, č. 689
    Vojtěch Barvitius, Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1889 (německé vyd. Praha 1889).
  • Bergner 1912, s. 193, č. 616
    Paul Bergner, Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1912 (německé vyd. Praha 1912), (Cranach – škola)
  • Friedländer – Rosenberg 1932, s. 39, č. 48
    Max J. Friedländer – Jakob Rosenberg, Die Gemälde von Lucas Cranach. Berlin 1932 (2.. a 3. rozšířené vyd. 1979, 1989; anglické vyd. viz: FRIEDLÄNDER – ROSENBERG 1978).
Prameny
  • EC inventář, č. 2090 (Německý mistr ze 16. století) 
    Einreichungs-Catalog der Gemaelde-Gallerie der Gesellschaft patriotischer Kunst Freunde. ANG, fond SVPU, sign. AA 1223/1–2.
  • OP inventář, č. 692 (kopie podle Lucase Cranacha) 
    Inventář obrazů a plastik spravovaných Obrazárnou Společnosti vlasteneckých přátel umění, později Státní sbírkou starého umění, v letech 1919–1939 ANG, fond SSSU, fond, sign. AA 3702.

Obraz je kopií podle Cranachova prototypu Bolestné P. Marie. Friedländer – Rosenberg (Friedländer – Rosenberg 1932) uvádějí, že přímá předloha, snad z doby kolem 1506, se nedochovala – jedinou známou kopií podle nich je tato pražská práce. Z dochovaných verzí Cranachovy Bolestné P. Marie je podle autorů nejblíže obraz, jejž zaznamenali (1932) v Amsterdamu, ve sbírce D. Birnbauma. Ve zmíněné literatuře (Friedländer – Rosenberg 1932) a v evidenci NG je vznik kopie viděn dle data nahoře vpravo, tj. 1634. Ovšem mikroskopická i chemická analýza Jany Odvárkové odhalila, že malovaný papírový lístek s erbem byl dodán druhotně – v UV světle se ukázala průsvitná laková vrstva, která odděluje vrstvy maleb. Madona podle našeho názoru byla namalována ještě v 16. století, čemuž odpovídá i malířský styl. Protějškem Bolestné Marie byla polopostava Bolestného Krista.

Olga Kotková 0000